مقایسه سلامت جسمی و روانی در دانشجویان مجرد و متاهل دانشگاه شهرکرد: کنترل اثر ویژگی های شخصیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ازدواج یکی از اصلی ترین روابط برای بیشتر بزرگسالان است که تاثیرات متعددی بر سلامت جسم و روان دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه سلامت جسمی و روانی در دانشجویان مجرد و متاهل دانشگاه شهرکرد با توجه به کنترل اثر ویژگی های شخصیتی در سال 98-1397 انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر توصیفی- مقایسه ای بود.  پژوهش با  400 تن از دانشجویان دانشگاه شهرکرد که با روش در دسترس از نوع سهمیه ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. ابزارهای گردآوری داد ه ها شامل: پرسشنامه جمعیت شناختی، "فرم کوتاه 36 عبارتی بررسی سلامت "36-Item Short-Form Health Survey " و " سیاهه شخصیتی نیو "NEO Personality Inventory" بودند. روایی ابزارها به روش روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. جمع آوری داده ها در کلاس درس و یا در خوابگاه دانشجویان صورت گرفت.  تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد.

یافته ها

 بدون کنترل اثر ویژگی های شخصیتی، در بعد سلامت روانی تفاوت معناداری بین 2 گروه از دانشجویان مجرد و متاهل مشاهده شد (987/6=F، 009/0=P)، بدین معنا که میانگین سلامت روان در دانشجویان متاهل بیشتر از دانشجویان مجرد بود ولی در بعد سلامت جسمی تفاوت معناداری بین دانشجویان مجرد و متاهل یافت نگردید. زمانی که با روش تحلیل کوواریانس اثر نمره های مولفه های شخصیتی به عنوان متغیر همپراش کنترل شد، نتایج بیانگر این بود که همچنان میانگین نمره افراد متاهل در سلامت روان بیشتر از افراد مجرد است اما میانگین نمره سلامت جسمانی افراد مجرد نسبت به افراد متاهل  بیشتر است.

نتیجه گیری

 با کنترل اثر ویژگی های شخصیتی بر سلامت جسمی و روانی، افراد متاهل از سلامت روانی بیشتری نسبت به افراد مجرد برخوردار بودند. به مشاوران و روانشناسان حیطه ازدواج پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی خود با تاکید بر فواید ازدواج خصوصا در حیطه سلامت روانی، نگاه مثبت تری در افراد نسبت به ازدواج ایجاد نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!