تحلیل توئیت های نخبگان سیاسی ایران درباره پاندمی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

در طول دوران پاندمی کرونا، نخبگان سیاسی در ایران سعی کرده اند از شبکه های اجتماعی برای بیان دیدگاه های خود یا تاثیرگذاری بر افکار مردم و یا انتقاد از عملکرد دولت در زمینه مدیریت بیماری کووید-19 بهره ببرند. این مطالعه با هدف بررسی و تحلیل توییت های مرتبط با این پاندمی که توسط شخصیت های سیاسی ایرانی توییت شده، انجام گرفته است.

مواد و روش ها 

این مطالعه با رویکرد کیفی و از نوع تحلیل محتواست. با مراجعه به وب سایت های خبری عمومی و تخصصی سیاسی، فهرستی از شخصیت های سیاسی که احتمال کاندیدا شدن آن ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 وجود داشت، انتخاب شدند، حساب های توییتری این افراد شناسایی شد و کلیه توییت های اصلی و اولیه فارسی و انگلیسی این افراد درباره کووید-19 از ابتدای پاندمی کووید-19 در اواخر سال 2019 تا انتهای سال2020 گردآوری و بررسی شد. از روش تحلیل محتوا برای تم بندی و تحلیل توییت ها استفاده شد.

یافته ها 

بیش از2800 توییت از 27 شخصیت سیاسی مورد بررسی قرار گفت. حدود 18درصد از کل توییت-های این افراد در این بازه زمانی، مرتبط با سلامت و تقریبا 84 درصد از توییت های سلامت محتوای کرونایی داشتند. کلیه توییت های مرتبط با کووید-19 در شش تم اصلی شامل؛ اطلاع رسانی؛ توصیه های سیاستی؛ انتقاد از عملکرد دولت؛ تحلیل وضعیت و پیش بینی آینده؛ هشدار؛ و مسایل کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دسته بندی شدند.

نتیجه گیری

در سال های اخیر استفاده از توییتر در بین نخبگان سیاسی ایران افزایش چشمگیری داشته است. به نظر می رسد، توییت های نخبگان سیاسی، می تواند تاثیر چشمگیری در دیدگاه ها و رفتار مردم و همچنین عملکرد و یا الزام به پاسخگویی بیشتر دولت در مدیریت پاندمی کووید-19 داشته باشد. نظام سلامت نیز می تواند از ظرفیت این شبکه اجتماعی برای اطلاع رسانی برنامه ها، جلب حمایت و اشاعه دیدگاه های بهداشتی و پیشگیری، بهره بیشتری ببرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
298 تا 309
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!