ارزیابی پویایی فضای سبز شهری با استفاده از تکنیک سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: شهر اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شهرنشینی سریع و ساخت وسازهای بی رویه سرآغاز بسیاری از مشکلات زیست محیطی در زمین و به ویژه در محدوده شهرها قلمداد می شود. امروزه نقش عملکردی و ساختاری فضاهای سبز در بهبود اکوسیستم های شهری مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. از این رو با توجه به نقش فضاهای سبز به عنوان یکی از مهم ترین کلاس های کاربری اراضی در اکوسیستم شهری، مطالعه تغییرات آن گامی مهم در امر بهبود اکوسیستم های انسان غالب است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی پویایی فضای سبز شهری با استفاده از تکنیک سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهر اردبیل انجام گرفته است.

روش بررسی

در این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی سنجش ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی به بررسی تغییرات زمانی- مکانی فضای سبز شهری باهدف ارزیابی شدت و الگوی تغییرات در شهر اردبیل پرداخته شده است. در راستای دست یابی به هدف یاد شده از تصاویر سنجنده های TM-1987، ETM+-2000 و OLI- 2014 مربوط به ماهواره Landsat استفاده گردید.

یافته ها:

یافته ها بیانگر این واقعیت است که فضاهای سبز در شهر اردبیل طی دوره های موردبررسی به شدت روند کاهشی داشته به طوری که در 27 سال اخیر حدود 1507 هکتار از فضاهای سبز منطقه به زیرساخت و ساز رفته اند و تنها حدود 8 درصد از شهر را فضای سبز در برگرفته است.

نتیجه گیری:

نتایج حاکی از تغییرات شدید در فضای سبز شهر اردبیل می باشد. از این رو به منظور جلوگیری از تخریب و از بین رفتن بیشتر فضای سبز شهری در کنار بهبود آن در این شهر  بایستی سیاست های موجود مورد بازبینی قرار گرفته و در راستای احیای فضاهای سبز قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!