مطالعه تطبیقی فرصتها و تهدیدهای ناشی از اینترنت و چگونگی توجه به حقوق کودکان بر خط در استرالیا، ، برزیل ، ایران و آفریقای جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از اینترنت و چگونگی توجه به حقوق کودکان بر خط در استرالیا، برزیل ، ایران و آفریقای جنوبی است. روش پژوهش کیفی تطبیقی است که با بهره گیری ازالگوی جرج بردی انجام شده است. تحقیق حاضراز لحاظ واحد مشاهده در زمره پژوهش های کلان و استراتژی ا‌نتخاب کشورها ، استراتژی نظام های اجتماعی متفاوت - نتایج آموزشی متفاوت می باشد.جامعه آماری شامل 210 پژوهش و مقاله در بازه زمانی 2021- 2000 در پایگاه داده های علمی معتبر بودکه از میان آنها 45 نمونه مرتبط با هدفهای تحقیق انتخاب شد. داده های مورد نیاز از طریق مراجعه به سایت ها و منابع معتبر علمی گردآوری و مقایسه شد. به منظور افزایش روایی از اسناد دست اول و برای افزایش پایایی منابع از روش خود ارزیابی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش توافق و تفاوت جان استوارت میل و برای ارایه نتایج از روش جرج بردی استفاده شد. یافته ها نشان می دهند بیشترین شباهتها در تهدید های ناشی از اینترنت و بیشترین تفاوت ها در فرصتهای ایجاد شده برای کودکان برخط و میزان توجه به حقوق آنان در این کشورها است. دراین کشورها قلدری سایبری و اعتیاد به اینترنت همه کودکان برخط را تهدید می کند. از نظر میزان توجه به حقوق کودکان برخط، استرالیا در صدر و برزیل، آفریقای جنوبی و ایران پس از آن قرار دارند. در ایران به دلیل ضعف زیرساخت ها ، پایین بودن سرعت اینترنت و خلا قانونی ، اقدام جدی برای تامین حقوق کودکان برخط صورت نگرفته است. بر اساس یافته های پژوهش به دست اندرکاران و برنامه ریزان فضای مجازی درایران پیشنهاد می شود تا در چارچوب همکاری های بین المللی تدابیرحقوقی، اجرایی و آموزشی بیشتری را برای دستیابی به حقوق و بهزیستی کودکان برخط اتخاذ نمایند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1550 تا 1574
لینک کوتاه:
magiran.com/p2379694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!