ارزش گذاری اقتصادی خدمت تولید آب در بوم سازگان جنگلی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز دارابکلا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

یکی از مهم ترین علل تخریب و زوال بوم سازگان های طبیعی، نبود بازاری برای تعیین ارزش خدمات تولید شده توسط آین بوم سازگان ها، و در نتیجه رایگان پنداشتن این خدمات است. یکی از با ارزش ترین خدمات فراهم سازی بوم سازگان ها تولید آب شیرین است که در پژوهش حاضر الگویی برای دستیابی به توزیع مکانی ارزش خدمت بوم سازگان تولید آب در حوزه آبخیز دارابکلا واقع در استان مازندران ارایه شده است.

مواد و روش ها

در این پژوهش برای کمی سازی خدمت تولید آب از مدل عملکرد آب در InVEST استفاده شده است. تولید آب در این مدل بر مبنای منحنی بودیکو محاسبه شد که در واقع میزان رواناب هر پیکسل را از بارش منهای تبخیر و تعرق مشخص می کند. داده های مورد نیاز این مدل شامل نقشه های کاربری اراضی، میانگین بارش و تبخیر و تعرق پتانسیل سالانه، عمق خاک، آب قابل دسترس گیاه، مرزهای حوزه آبخیز و زیر حوزه های آبخیز و هم چنین یک جدول زیست فیزیکی می باشد. در ادامه به منظور ارزش گذاری این خدمت بوم سازگانی از روش هزینه جایگزین استفاده شده و بدین ترتیب دستیابی به نقشه توزیع مکانی ارزش خدمت بوم سازگانی تولید آب در سطح منطقه مطالعاتی میسر شده است.

یافته ها

براساس محاسبات انجام شده توسط مدل در کل حوزه آبخیز دارابکلا، سالانه 43094152 متر مکعب آب تولید می شود. نتایج مربوط به کاربری های مختلف زمین نشان داد که بیش ترین میزان تولید رواناب در کاربری ها با مقدار 3743/76 مترمکعب در هکتار مربوط به کاربری انسان ساخت بود و پس از آن کاربری اراضی کشاورزی و باغی با مقادیر 3601/34 و 3592/18 مترمکعب در هکتار به ترتیب بیش ترین میزان تولید آب را داشتند. هم چنین کم ترین میزان رواناب مربوط به کاربری های جنگل نیمه متراکم و جنگل متراکم به ترتیب با مقادیر 2960/82 و 2602/19 مترمکعب در هکتار می باشد که بیان گر اینست که وجود تاج پوشش درختان جنگلی و چگونگی توزیع مکانی آن ها اثر مهمی بر افزایش نفوذ آب در خاک و کاهش تولید رواناب دارند. منطقه مورد مطالعه از نظر میزان ارزش اقتصادی خدمت بوم سازگان تولید آب در 4 طبقه متفاوت از ارزش قرار گرفته است. این طبقات از کمینه 29 -24 میلیون ریال تا بیشینه 43-39 میلیون ریال در هر هکتار تفاوت دارند.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که مدلInVEST با وجود اینکه از اطلاعات نسبتا کم و قابل دسترسی استفاده می کند، کارایی بالایی دارد و به وسیله آن می توان خدمات بوم سازگان را نقشه سازی کرد و درتصمیمات مدیریتی از آن استفاده کرد.  همچنین با استفاده از نتایج کمی حاصل از اجرای مدل InVEST، امکان نمایش مکانی توزیع ارزش خدمت بوم سازگانی در سطح سرزمین مطالعاتی فراهم شد که نتایج این بخش نشان داد که توجه به ابعاد مکانی در تعیین ارزش خدمت تولید آب بسیار مهم است زیرا تغییر در خصوصیات مکانی به مقدار قابل توجهی بر میزان ارزش خدمت تولید آب تاثیر گذار خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!