کمپوست همزمان لجن تصفیه خانه فاضلاب و انواع زائدات آلی، راهبردی برای کاهش آلودگی محیط زیست: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 زمینه و هدف

 با توجه به اثرات سوء لجن تصفیه خانه فاضلاب و مشکلات زیست محیطی زایدات آلی، امروزه کمپوست همزمان به عنوان روشی جدید برای استفاده مجدد از لجن مطرح شده است تا منجر به دفع ایمن لجن و زایدات آلی شود. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی کمپوست همزمان لجن تصفیه خانه فاضلاب و انواع زایدات آلی جهت راهبردی برای کاهش آلودگی محیط زیست و کشاورزی انجام شد.

مواد و روش ها

در مطالعه مروری حاضر مقالات پایگاه های داده Scopus، Springer، Web of Sciences و PubMed به زبان انگلیسی و google scholar به زبان فارسی جستجو شد و پارامتر هایی نظیر pH، نسبت کربن به نیتروژن، درصد رطوبت و زمان انجام فرآیند مورد مطالعه قرار گرفت. بدین منظور از کلیدواژه های Co-compost، wastewater treatment sludge، organic wastes، environmental pollution و agricultural و همچنین کمپوست همزمان، لجن تصفیه خانه فاضلاب، زایدات آلی، آلودگی محیط زیست و کشاورزی استفاده شد.

یافته ها

در بازه زمانی 2020-2011، از مجموع 38 مقاله دریافت شده ، تعداد 14 مقاله با واژه های مذکور یافت شد و 24 مورد از مقالات به دلیل اینکه فاقد واژه لجن تصفیه خانه بودند، 5 کتاب و 6 مقاله که در رابطه با فاضلاب بودنداز مطالعه حذف شدند. بررسی مقالات نهایی نشان داد، برای بهبود فرآیند کمپوست می توان با کاهش اندازه مواد خام اولیه و استفاده از مواد حجیم کننده به منظور کاهش زمان فرآیند و همچنین اندازه گیری و کنترل pH، نسبت کربن به ازت و درصد رطوبت به صورت روزانه، به افزایش کیفیت محصول اشاره کرد.

نتیجه گیری

در اکثر مطالعات گذشته از مواد حجیم کننده و کاهش اندازه ذرات به منظور افزایش هوادهی کمپوست و کاهش زمان استفاده شده بود. مهم ترین پارامترهای تاثیرگذار در فرآیند کمپوست همزمان، تنظیم pH و درجه حرارت بود. فرآیند کمپوست همزمان با کاهش اثرات سوء زیست محیطی لجن تولیدی تصفیه خانه و زایدات آلی، به عنوان یک فرآیند دوست دار محیط زیست سبب افزایش بهداشت و سلامت افراد جامعه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!