تحلیل آسیب شناسانه رفتار زیست محیطی شهروندان اردبیل با تاکید بر زباله پراکنی در دوران پاندومی کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اینکه مشکلات زیستمحیطی روزبه روز در حال افزایش است، حفظ محیطزیست نیازمند رفتار زیستمحیطی مناسب میباشد. در این میان زباله پراکنی و تجمع زباله در طبیعت و محیط، به عنوان یک مساله زیست محیطی و انسانی کاملا شناخته شده است که علاوه بر مسایل زیبایی شناختی محیط، تهدیدی برای بهداشت و سلامتی روحی، روانی و جسمی شهروندان است. علی رغم تاثیرات مثبت شیوع ویروس کووید-19 در محیط زیست، تاثیرات منفی نیز بر محیط زیست داشته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل آسیب شناسانه رفتار زیست محیطی شهروندان در منطقه 3 شهر اردبیل با تاکید بر زباله پراکنی در دوران پاندومی کووید-19 و با در نظر گرفتن 4 معیار (فقدان امکانات، محیط کثیف، گمنامی و عادت به زباله پراکنی) صورت گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی تحلیلی و پیمایشی، جهت سنجش رفتارهای زیست محیطی شهروندان محلات مورد مطالعه، شاخص های مرتبط زباله پراکنی با استفاده از روش آنتروپی وزن دهی و محلات هدف با بهره گیری از روش های تصمیم گیری رتبه بندی و برای دست یابی به اولویت بندی نهایی از روش ادغامی کپ لند استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری25  SPSS، و اکسل جهت برآورد میانگین پاسخ های پرسشنامه انجام شد.

یافته ها

بر اساس یافته های حاصل از روش های مختلف تصمیم گیری، محله ملایوسف و ملاباشی با کمترین امتیاز در نامطلوب ترین وضعیت و رتبه نخست به لحاظ زباله پراکنی قرار داشتند و محله رضوان با کسب بیشترین امتیاز در رتبه آخر و دارای بهترین وضعیت بود.

نتیجه گیری

از آنجایی که بسیاری از شهروندان فقدان یا ضعف خدمات مربوط به دفع زباله را یکی از دلایل مهم رفتار زباله پراکنی دانسته اند، از این رو فراهم نمودن زیرساخت های بهداشتی- مراقبتی و آموزشی در سطح شهر بسیار حایز اهمیت می باشد تا بتوان افراد جامعه را به رفتارهای زیست محیطی مسیولانه تشویق نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!