بررسی تاثیر مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در طراحی و چیدمان مبلمان فضاهای داخلی مجتمع های آموزشی (نمونه مورد مطالعه: دانشکده معماری شهرسازی، عمران و مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) راهکاری موثر به منظور ارزیابی میزان مصرف انرژی ساختمان و آنالیز روشنایی فضاهای داخلی پیش از ساخت است. در پژوهش حاضر با هدف ارایه راهکارهایی جهت مناسب سازی طراحی فضاهای داخلی براساس بهره گیری از نور روز به منظور بهبود کیفیت فضای معماری؛ به صورت ترکیبی در دو بخش پیمایشی و شبیه سازی؛ با رویکرد تحلیلی به بررسی شاخص های کیفیت فضای معماری، میزان مصرف انرژی سالیانه و آنالیز روشنایی فضاهای داخلی در دانشکده معماری- شهرسازی، عمران و مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران پرداخته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر در بخش پیمایشی با استفاده از روش دلفی در نرم افزار SPSS نشان داد میزان و شدت نور در فضای داخلی، بیشترین تاثیر را بر کیفیت فضای معماری در مجتمع های آموزشی خواهد داشت و نتایج حاصل از شبیه سازی انرژی با نرم افزار DesignBuilder پس از مدل سازی اطلاعات ساختمان در نرم افزار Autodesk Revit 2021 نشان دهنده آن است که میزان انرژی مصرفی سالیانه به دلیل ساخت با مصالح آجری سنگین وزن با عایق متوسط 2495474 کیلووات ساعت براساس استانداردهای فضاهای آموزشی است. همچنین در بخش شبیه سازی، نتایج حاصل از آنالیز نور فضاهای داخلی نشان داد مناسب ترین اضلاع براساس استاندارد LEED و BREEAM به منظور بهره گیری از نور روز؛ شمال و جنوب دانشکده مورد بررسی است. در راستای تحقق ماهیت کاربردی پژوهش حاضر، راهکارهایی جهت مناسب سازی طراحی فضاهای داخلی ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!