بررسی تاثیر جو مدرسه بر بزه کاری و رفتارهای انحرافی آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اهمیت نقش مدرسه در فرآیند رشد روانی و اجتماعی و کیفیت زندگی نوجوانان، ضرورت مطالعه عمیق مدرسه را ضروری می‌نماید. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر جو مدرسه بر بزه‌کاری و رفتارهای انحرافی آنها در دانش‌آموزان متوسطه دوم ناحیه یک اراک انجام شده است.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش علی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان متوسطه دوم ناحیه یک اراک که تعداد آنها 700 نفر می‌باشد که با استناد به فرمول مورگان 248 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. داده مورد نیاز برای این پژوهش به‌وسیله پرسش‌نامه های جو عاطفی مدرسه و بزه‌کاری نوجوانان شیردل و همکاران (1393) جمع آوری گردید. روایی محتوایی با استفاده از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان خبره در زمینه موضوع مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه نیز با روش آلفای کرونباخ 815/. بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی (استفاده از روش رگرسیون) بهره گرفته شد.

یافته‌ها

یافته‌ها نشان داد که جوعاطفی با میزان تاثیر 1/40، جو آموزشی با میزان تاثیر 9/53، جو تعادل جویی با میزان تاثیر 4/48، جو رویارویی با میزان تاثیر 6/53 و جو انتظاری با میزان تاثیر 6/56 بر میزان بزه‌کاری و رفتارهای انحرافی آنها در دانش‌آموزان متوسطه دوم ناحیه یک اراک تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری

جو عاطفی به ادراک دانش‌آموزان مدرسه از وضعیت احساسی، روانی مدرسه اشاره دارد و هرچقدر دانش‌آموزان از اوضاع مناسب‌تری در مدرسه برخوردار باشند؛ بزه،کاهش پیدا می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2381567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!