ارزیابی اثر مهار کنندگی نانوذره اکسیدروی بیوسنتتیک بر بیان ژنهای افلاکس پمپ (AdeA, AdeC) در سویه های بالینی Acinetobacter baumannii

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

معرفی یک عامل ضدباکتریایی موثر اهمیت فراوانی در کنترل سویه های باکتریایی بیماری زا و مقاوم به آنتی بیوتیک ها دارد. پیشرفت های گذشته در زمینه نانوتکنولوژی، به ویژه توانایی ساخت نانوذرات بیولوژیک منجر به ایجاد دسته وسیعی از عوامل ضدمیکروبی شده است؛ لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی خواص آنتی باکتریایی نانوذره اکسید روی (ZnO) در مهار سویه های مقاوم   Acinetobacter baumannii به گروه های مختلف آنتی بیوتیکی است. از مجموع 100 نمونه باکتریایی مختلف، تعداد 10 نمونه آسینتوباکتر از مراکز بالینی شهرستان خرم آباد در بازه زمانی شش ماهه اول سال 1399 جمع آوری و بر اساس آزمون های بیوشیمیایی تعیین هویت شد. پس از تیمار سویه های MDR با حداقل غلظت مهاری نانوذره اکسید روی، میزان بیان ژن های افلاکس پمپ AdeA و AdeC با استفاده از روش Real-time PCR ارزیابی شد. بعد از اعمال اثر نانوذره اکسید روی در ژن AdeA، 80 درصد نمونه ها کاهش بیان را نشان دادند. 20 درصد نمونه ها نیز بیان افزایشی داشتند. همچنین در ژن AdeC، 40 درصد نمونه ها بعد از اعمال اثر نانوذره اکسید روی کاهش بیان را نشان دادند. 60 درصد نمونه ها نیز بیان افزایشی داشتند. طبق نتایج این پژوهش، اثر مهارکنندگی مطلوب نانوذره اکسید روی بیوسنتتیک بر بیان ژن های  AdeA و AdC که نقش مهمی در مقاومت دارویی گونه های آسینتوباکتر دارند مشهود بود. از طرفی باتوجه به بیان افزایشی در 60 درصد نمونه ها برای ژن AdeC احتمال بروز جهش در ژن های تنظیم کننده را مطرح ساخت. به نظر می رسد در آینده می توان از نانوذره اکسید روی به عنوان یک کاندید دارویی در داروسازی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!