مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه، کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه،تاب آوری و در کارکنان بهداشت و درمان انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شامل کلیه کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج  درسال 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف یا در دسترس از بین کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج با توجه به ملاک های درنظر گرفته شده تعداد45 نفر از این افراد به صورت تصادفی انتخاب و به سه گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (15 نفر برای هر گروه) سپس پرسشنامه های تاب آوری،هیجان اندیشه از هر سه گروه آزمودنی گرفته شد ، گروه آزمایش آموزش خلاقیت درمانی و آموزش نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 2 ماه دریافت  کردند و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت  نکردند .یافته های پژوهش نشان داده است بین گروه های آزمایش از لحاظ متغیرهای وابسته سطح 001/0>p تفاوت معنی داری وجود ندارد. بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد گردد؛ یعنی اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه،تاب آوری و در کارکنان بهداشت و درمان یکسان است. ونتایج پژوهش نشان داده است که شرکت در جلسات گروهی و افزایش کنش و واکنش های گروهی و تبادل اطلاعات و تجربه های هریک از کارکنان درجلسات آموزشی وآشنایی با نیازهای اساسی همچنین آشنایی کارکنان مولفه های شخصیتی خلاقیت درمانی شامل (اعتماد به نفس، جسارت ورزی و ریسک پذیری) توانست منجر به  افزایش تاب آوری، پویایی و افزایش بهزیستی روانی در آنها شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
770 تا 782
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!