بررسی خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی اسانس و عصاره زیره سیاه استخراجی به روش های کلونجر و فراصوت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اسانس و عصاره زیره سیاه به دلیل ترکیبات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی از اهمیت ویژه ای در حفاظت از غذاهای خام و فرآوری شده، برخوردار است. در مطالعه حاضر ترکیب شیمیایی، خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی اسانس زیره سیاه استخراج شده به روش کلونجر و پیش فرآوری توسط امواج التراسوند (فرکانس های 37 و 80 کیلوهرتز و توان های 70 و 100 درصد) و بهینه یابی شرایط استخراج با توجه به ویژگی های شیمیایی اسانس بررسی شد. خصوصیات ضدباکتریایی اسانس زیره سیاه علیه باکتری های پاتوژن اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اوریوس با اندازه گیری حداقل غلظت ممانعت از رشد و حداقل غلظت کشندگی باکتریهای پاتوژن با استفاده از روش میکرو-پلیت انجام شد. فعالیت آنتی اکسیدانی اسانس با بررسی درصد مهارکنندگی رادیکال های آزاد DPPH سنجیده شد. نتایج آنالیز اسانس زیره سیاه با کروماتوگرافی گازی- اسپکترومتری جرمی نشان داد که عمده ترین ترکیب اسانس زیره سیاه استخراج شده گاما-ترپنین با 03/30 درصد به روش کلونجر، و 04/31 درصد به روش اولتراسوند بود. بیشترین راندمان اسانس و عصاره استخراج شده به روش کلونجر به ترتیب 04/2 و 75/0 درصد و در روش اولتراسوند با فرکانس 80 کیلوهرتز و توان 100 درصد (100/80) 2 و 1 درصد بود. میزان ترکیبات فنولی در اسانس و عصاره استخراج شده به روش کلونجر به ترتیب 2/13 و 09/111 و در روش اولتراسوند (100/80) به ترتیب برای اسانس و عصاره 65/18 و 19/141میلی گرم اسیدگالیک به ازای 100 گرم ماده خشک بدست آمد. نتایج نشان داد که استافیلوکوکوس اوریوس حساس ترین و اشرشیاکلی مقاومترین باکتری نسبت به اسانس زیره سیاه بودند. بر این اساس، می توان بیان کرد که استخراج اسانس زیره سیاه با روش اولتراسوند اولتراسوند (100/80) بیشترین تاثیر را در استخراج مواد موثره اسانس و عصاره داشته است و می تواند برای حفاظت از مواد غذایی در مقابل انواع سیستم های اکسیداتیو و میکروارگانیسم های عامل عفونت مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!