مقایسه کارایی الگوریتم های یادگیری ماشین برای ایجاد یک مدل پیش بینی کننده مرگ و میر بیماران بستری مبتلاء به کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شیوع سریع ویروس SARS-CoV-2 در سراسر دنیا، سیستم های مراقبت سلامت را با چالش های جدی و غیر منتظره در پیش بینی رفتار و پیامدهای بیماری روبرو کرده است. برای غلبه بر این چالش ها و ابهامات، هدف مطالعه حاضر ایجاد و اعتبارسنجی چند مدل پیش بینی مبتنی بر تکنیک های یادگیری ماشین به منظور تعیین ریسک مرگ بیماران بستری شده مبتلاء به کووید-19 و انتخاب بهترین مدل می باشد.

مواد و روش ها

داده های 1224 بیمار بستری ثبت شده با تشخیص قطعی کووید-19 از پایگاه داده سامانه ثبت بیماران کووید-19 شهر ایلام استخراج شدند. سپس پارامترهای تاثیرگذار در وقوع مرگ بیماران کووید-19 شناسایی و به عنوان ورودی الگوریتم های یادگیری ماشین منتخب شامل کای- نزدیک ترین همسایه (k-NN)، ماشین بردار پشتیبان (SVM)، رگرسیون لجیستیک (LR) و جنگل تصادفی (RF) استفاده شدند. در نهایت عملکرد مدل های طراحی شده بر اساس معیارهای ارزیابی بر گرفته از ماتریکس آشفتگی (Confusion Matrix) مورد مقایسه قرار گرفت و مناسب ترین مدل پیش بینی کننده شناسایی گردید.

یافته ها

17 پارامتر به عنوان متغیرهای تاثیرگذار در مرگ و میر کووید-19 شناسایی شدند. پس از اندازه گیری و مقایسه عملکرد الگوریتم های یادگیری ماشین، الگوریتم k-NN با دقت 21/94%، صحت 74/93%، فراخوانی 100%، معیار اف 2/93% و  سطح زیر نمودار ROC 23/92% عملکرد بهتری را به دست آورد.

نتیجه گیری

الگوریتم KNN قادر به پیش بینی خطر مرگ و میر بیماران کووید-19 با یک سطح مناسب از صحت و اطمینان به منظور پیش بینی موثر افراد پرخطر و انتخاب مداخله مناسب توسط متخصصین پزشکی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!