شناسایی و اولویت ‏بندی راهبردهای کاهش آسیب ‏پذیری نواحی شهری در برابر تهدیدات نظامی (نمونه موردی: ناحیه یک از منطقه 11 تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحولات ایجادشده ناشی از تمرکز فعالیت ‏های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی در شهرها و نیز بی ‏توجهی به ویژگی‏ های یک محیط ایمن و آماده در برابر تهدیدات نظامی طی دهه‏ های اخیر آسیب ‏پذیری شهرهای امروزی، به ‏عنوان بستر زیست انسان در راه رسیدن به زندگی پایدار شهری، را در مواقع بحران افزایش داده است. بر این اساس، برنامه‏ ریزی شهری به دنبال ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و ساختن شهری ایمن و امن برای زندگی در همه شرایط، به‏ ویژه در زمان بحران، است که راه دست‏یابی به این مهم از طریق شناخت اصول پدافند غیرعامل به ‏منظور کاهش آسیب ‏پذیری شهرها در زمان بروز تهدیدات نظامی است. بنابراین، در این تحقیق به عوامل موثر در کاهش آسیب ‏پذیری شهرها در برابر تهدیدات نظامی بر اساس رویکرد پدافند غیرعامل شناسایی‏ شده و سنجش آن‏ها در کلان‏شهر تهران، به ‏عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور، پرداخته می ‏شود. در این پژوهش از ناحیه یک منطقه 11 شهر تهران به ‏عنوان محدوده مطالعاتی استفاده شده است. این ناحیه در بیشتر طرح‏های فرادست بخش مهمی از هسته مرکزی شهر تهران معرفی شده است و به علت استقرار طیف وسیعی از کاربری‏ های مهم شهری، فراشهری، و ملی در حملات هوایی آسیب ‏پذیر به ‏نظر می‏ رسد. بر این اساس، روش مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری داده ‏ها از سه روش بررسی اسنادی، مشاهده میدانی، و پیمایشی (توزیع پرسش‏نامه) بهره گرفته شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‏افزار ARCGIS، SPSS، و EXPERT CHOICE استفاده و از روش AHP برای وزن ‏دهی شاخص ‏های پدافندغیرعامل و از آزمون فریدمن برای اولویت‏ بندی راهبردهای کاهش آسیب ‏پذیری ناحیه مطالعاتی در مواقع بروز تهدیدات نظامی استفاده شده است. نتایج نشان می‏ دهد معیارهای پراکنش جمعیت (وزن: 0.230)، ویژگی‏های کالبدی بافت و فرم (وزن: 0.221)، و سازگاری کاربری‏ها (وزن: 0.147) بیشترین وزن را در میان معیارهای آسیب ‏پذیری کسب کردند و 68 درصد از سطح نمونه مطالعاتی نیز دارای آسیب ‏پذیری متوسط رو به بالا در برابر تهدیدات نظامی است. همچنین، مهم ‏ترین راهبردهای کاهش آسیب ‏پذیری در برابر تهدیدات نظامی به ‏ترتیب توسعه کاربری‏ های چندعملکردی در محدوده با سامان‏دهی کاربری‏ های فرهنگی و مذهبی (W7O8)، سامان‏دهی و مکان‏ یابی فضاهای سبز و باز در محدوده برای تعریف مراکز پشتیبان در زمان بحران (W6O5)، و توجه به ایجاد فضاهای امن در محدوده (S4O4) شناسایی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1209 تا 1228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2384781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!