ارزیابی کیفیت دستیابی به اهداف اقتصادی چشم انداز از طریق طراحی و محاسبه یک شاخص ترکیبی و کاربست شبیه سازی مونت کارلو در تحلیل نااطمینانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تدوین و ابلاغ سند چشم انداز به منظور جهت دهی به برنامه های توسعه و بودجه های سالیانه از جمله اقدامات مهم انجام شده برای ترسیم خط مشی سیاست گذاری و برنامه ریزی در کشور است. به عنوان یکی از نقاط تمرکز اصلی، اهداف اقتصادی سیزده گانه ای در این سند گنجانده شده تا مسیر حرکت اقتصاد در یک دوره بیست ساله را مشخص نماید. پس از گذشت بیش از سه چهارم از دوره چشم انداز، آگاهی از کیفیت دستیابی به اهداف اقتصادی مصرح و تبیین نقاط قوت و ضعف در پی گیری این اهداف موضوعی با اهمیت و البته مغفول است. با توجه به ماهیت متفاوت اهداف و به منظور سنجش کمی چگونگی دستیابی به آن ها، در مقاله پیش رو یک شاخص ترکیبی معطوف به ابعاد مختلف اهداف اقتصادی چشم انداز با بهره گیری از رویکرد شاخص گذاری شکاف نسبی طراحی و در دوره زمانی 98-1384 مبتنی بر دو رویکرد متفاوت وزن دهی (نخست وزن دهی مساوی به زیرشاخص ها و دیگر تعیین وزن زیرشاخص ها با توجه به ساختار داده ها و کاربست رویکرد آماری تجزیه مولفه های اصلی) محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که شکاف (عقب ماندگی) نسبی از اهداف اقتصادی چشم انداز از 32.2 درصد در سال 1384 (35.7 درصد براساس وزن دهی یکسان) به بیش از 51 درصد در سال 1398 افزایش داشته است. نتایج تحلیل نا اطمینانی و حساسیت نسبت به نظام های مختلف وزن دهی با استفاده از شبیه سازی مونت کارلو حکایت از آن دارد که در سطح اطمینان 95 درصد، فارغ از آنکه چه نظام وزن دهی برای ترکیب زیرشاخص ها انتخاب می شود، عقب ماندگی از اهداف در سال 1398 بیشتر از سال 1384 است. «دستیابی به جایگاه نخست علمی»، تنها هدفی است که به طور کامل محقق شده و به جز اهدافی شامل «رسیدن به اشتغال کامل»، «توسعه یافتگی» و «جایگاه اول فناوری» که در آن ها فاصله نسبی از هدف طی دوره با کاهش همراه بوده، وضعیت در سایر اهداف در سال 1398 نامناسب تر از سال 1384 برآورد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!