تاثیر عصاره مخمر بر رشد، ویژگی های بیوشمیایی و تولید متابولیت های ثانویه در کشت های درون شیشه ایی قره قاط (Vaccinium arctostaphylos L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشرفت در روش های کشت درون شیشه ای سلول و بافت های گیاهی، سودمندی گیاهان به عنوان منابع تجدیدپذیر از ترکیبات با ارزش را افزایش داده است. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر عصاره ی مخمر بر رشد ریزنمونه های گره، خصوصیات بیوشیمیایی و مقدار متابولیت های ثانویه در کشت های درون شیشه ای قره قاط (Vaccinium arctostaphylos) انجام گردید. برای این منظور، ریزنمونه های گره ضدعفونی شده روی محیط کشت MS حاوی 2 میلی گرم بر لیتر BAP، 1/0 میلی گرم بر لیتر IBA و غلظت های مختلف عصاره مخمر (غلظت های 0، 500، 1000 و 2000 میلی گرم بر لیتر) کشت شدند. ریزنمونه های کشت شده در محیط کشت MS فاقد تنظیم کننده های رشد گیاهی و عصاره مخمر به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که استفاده از عصاره مخمر در غلظت های 500 تا 2000 میلی گرم بر لیتر تاثیر مثبتی بر تعداد برگ ها در هر ریزنمونه، درصد زنده مانی و برگ دهی ریزنمونه های قره قاط در مقایسه با محیط کشت های فاقد آن نداشته ولی درصد ساقه دهی ریزنمونه ها را به طور معنی داری کاهش داده است. نتایج HPLC نشان داد که عصاره مخمر در غلظت 1000 میلی گرم بر لیتر مقدار روتین نمونه برگ را بطور معنی داری افزایش داد. به طوریکه بیشترین مقدار روتین (59/130 میلی گرم بر میلی لیتر) در محیط کشت حاوی mg/L YE 1000mg/L IBA + 1/0BAP+ mg/L2MS+ مشاهده شد که 7/2 برابر غلظت آن در تیمار شاهد است. عصاره مخمر اثری بر مقدار کویرستین در برگ گیاهچه های حاصل از کشت درون شیشه ای نداشت. براساس نتایج این تحقیق برای افزایش تولید روتین در کشت های درون شیشه ایی قره قاط می توان از محرک عصاره مخمر استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!