جایگاه تشیع در قانون اساسی از منظر روح الله خمینی و سید علی خامنه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

راجع به جایگاه دین و مذهب در نظام های سیاسی حاکم بر کشورها، به صورت کلی سه نوع نظام متصور است: 1. نظام های سیاسی غیرمذهبی، 2. نظام های سیاسی مبتنی بر رسمیت مذهب در قانون گذاری، 3. نظام های سیاسی با رسمیت کامل دین و مذهب در تمام شیون کشور. نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری شیعی با حاکمیتی مبتنی بر ارزش های اسلامی، جزء الگوی دوم محسوب می شود؛ لذا در این مقاله می کوشیم جایگاه تشیع در قانون اساسی و دیدگاه های دو رهبر انقلاب اسلامی ایران، روح الله خمینی و سید علی خامنه ای، را بکاویم. برای رسیدن به این هدف از روش توصیفی تحلیلی و منابع کتاب خانه ای و دیجیتال کمک می گیریم. به نظر می رسد با تصویب مذهب تشیع در قانون اساسی و تاکید رهبران دینی و سیاسی بر اهمیت و جایگاه تشیع، نتایج پذیرفتنی و موجهی در این زمینه ها به دست آمده است: عرصه های داخلی نظیر «وحدت نظر در قانون گذاری و اداره مملکت»، «تضمین بقای انقلاب و استقلال نظام»، «تامین حقوق اقلیت ها» و «تقویت و تحکیم فرآیند دموکراسی سازی، نظیر حفظ و تقویت سازوکارهای مشارکت سیاسی»، «حفظ امنیت داخلی کشور» و عرصه های خارجی نظیر وحدت جهان تشیع و جلوگیری از عملیاتی شدن سیاست های تفرقه آمیز و دشمنانه علیه وحدت جهان اسلام.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!