گیاه پالایی خاک آلوده به نیتروژن توسط گونه های Atriplex lentiformis ، Atriplex canescens و Atriplex leucoclada

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش توانایی سه گونه مرتعی A. halimus , Atriplex canescens و A. lentiformis در حذف نیترات خاک در شرایط آزمایشگاهی (گلخانه) در قالب طرح کاملا تصادفی بررسی شد. بدین منظور از نمک نیترات پتاسیم (KNO3) در چهار تیمار شاهد، غلظت  ppm3/6 ،  ppm5/9  و ppm 5/14  در سه تکرار استفاده شد. گونه های گیاهی مورد استفاده در این پژوهش با سن تقریبی 6 ماه از روستای چپرقویمه در شهرستان گنبد کاووس (استان گلستان) تهیه شدند. گونه های انتخابی در خاک های آلوده به نیترات با غلظت های ذکر شده کشت و بعد از سه و شش ماه مقدار وزن خشک و ازت در اندام هوایی و زیرزمینی گونه ها و میزان نیترات خاک مورد اندازه گیری قرار گرفت. همواره با افزایش غلظت نمک ازppm  3/6 به  ppm 5/14 مقدار وزن خشک اندام هوایی در گونه کانی سنس ازppm  31/28 بهppm  05/14، در گونه هالیموس از  ppm83/28 به  ppm75/11 و در گونه لنتی فورمیس از ppm 17/39 بهppm  05/16 کاهش پیدا کرده است. روند نزولی در مقدار وزن خشک اندام زیرزمینی گونه های مورد مطالعه نیز مشاهده شد، بصورتیکه با افزایش غلظت نمک از ppm 3/6 به  ppm5/14 مقدار وزن خشک اندام زیرزمینی در گونه کانی سنس از ppm 31/8 بهppm  05/5، در گونه هالیموس از ppm 83/6 به  ppm75/4 و در گونه لنتی فورمیس از ppm 17/10 به  ppm47/6 کاهش یافته است. نتایج مطالعه نشان داد میزان حذف نیترات خاک در غلظت های مختلف در هر سه گونه کاهش یافته است. درصد راندمان حذف نیترات خاک توسط گونه کانی سنس در غلظت های ppm 3/6، ppm 5/9 و ppm 5/14 به ترتیب 71%، 52% و 37% می باشد و توسط گونه هالیموس به ترتیب 62%، 45% و 38% گزارش می شود. اگرچه گونه لنتی فورمیس نیترات را با نرخ بیشتری از دو گونه ی دیگر به ترتیب با درصدهای 80%، 64% و 47% از خاک حذف کرده است. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت این آلودگی در خاک، توان گیاه پالایی گونه های مورد مطالعه کاهش یافته است و گونه آتریپلکس لنتی فورمیس با ذخیره بالای ازت در بافت های خود نقش موثری در پاکسازی خاک های آلوده به نیترات دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
723 تا 735
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!