بررسی موارد مسمومیت با الکل و ترکیبات ضدعفونی کننده در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های استان یزد در دوران اپیدمیکووید-19 (موج اول بیماری)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

همزمان با افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 ، موارد مسمومیت با الکل و ترکیبات ضدعفونی کننده نیز فزونی یافت که یکی از دلایل آن شایعه هایی بود که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد. هدف این مطالعه بررسی موارد مسمومیت با الکل و ترکیبات ضدعفونی کننده در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های استان یزد بود.

روش بررسی

مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی و به روش مقطعی بود که از ابتدای اسفند 98 لغایت 15 اردیبهشت 99 بر روی 101 نفر از بیماران مسمومیت با الکل که به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان یزد مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. نمونه گیری به صورت سرشماری و اطلاعات با استفاده از پرسش نامه استاندارد اداره پدافند غیرعامل وزارت بهداشت تکمیل گردید. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و کای اسکویر و هم چنین با نرم افزار SPSS 16 انجام گرفت. سطح معناداری 0/05 بود.

نتایج

میانگین سنی 101 بیمار مورد بررسی برابر 7/33± 26/07 سال بود. 88/1% از بیماران مرد، 58/4% مجرد و 42/6% دارای مدرک تحصیلی دیپلم بودند. 88/51% از بیماران الکل مصرفی خود را از طریق دست فروشان تهیه کرده و 47/5% از بیماران الکل را به منظور کسب شادی و سرخوشی استعمال کردند. 59/4% بیماران بهبودی بدون عارضه، 12/9% بهبودی با مشکل بینایی و 22/8% سایر موارد را داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه پاندمی کووید-19 کماکان ادامه خواهد داشت، مهم ترین اقدام، آموزش و آگاه سازی خانواده ها در خصوص رفع باور غلط مبنی بر موثر بودن الکل خوراکی در پیشگیری و درمان کووید-19 و توجه بیشتر مسیولین به سلامت مردم و برنامه ریزی استراتژیک برای جلوگیری از شیوع متانول می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4290 تا 4298
لینک کوتاه:
magiran.com/p2388560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!