بررسی اثر ضدافسردگی عصاره های آبی و الکلی برگ گیاه به لیمو بر افسردگی پس از زایمان در موش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افسردگی پس از زایمان اثرات مخربی بر مادر و کودک دارد. با توجه به استفاده از دم کرده گیاه به لیمو در طب سنتی به عنوان آرام بخش، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر عصاره های آبی و الکلی برگ به لیمو بر افسردگی پس از زایمان انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه حیوانی در سال 1397 بر روی موش ماده در دانشکده داروسازی مشهد انجام شد. ابتدا افسردگی پس از زایمان با تزریق پروژسترون به صورت IP (داخل صفاقی) صورت گرفت (5 روز تزریق پروژسترون با دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم، 3 روز قطع، سپس در روز هشتم تزریق نرمال سالین). پس از اطمینان از ایجاد افسردگی (مقایسه با گروه کنترل منفی و انجام تست های رفتاری آویزان کردن از دم (TST) و شنای اجباری (FST)، عصاره های آبی و اتانولی برگ به لیمو با دوزهای 50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم به موش های افسرده در گروه های مختلف به صورت داخل صفاقی تزریق شده و یک ساعت بعد، به ترتیب آزمون های TST و FST انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از پریسم و آزمون های آماری تی دو جامعه مستقل و واریانس یک طرفه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

عصاره آبی با دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم و عصاره الکلی با دوزهای 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش معنی دار مدت زمان بی حرکتی در آزمون های FST و TST شدند (0001/0>p).

نتیجه گیری

عصاره های آبی و الکلی برگ به لیمو دارای اثر ضدافسردگی پس از زایمان می باشند. علت کارایی بیشتر عصاره الکلی احتمالا به دلیل میزان بیشتر ماده موثره به لیمو یعنی ورباسکوزید می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2388824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!