بررسی اثرات تغییرات کاربری اراضی بر دمای حوزه آبخیز شمالی استان ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رشد سریع جمعیت، تغییرات کاربری اراضی و آلودگی های صنعتی و شهری در حال حاضر  از جمله مشکلات جدی است که توسط انسان به محیط طبیعی اعمال شده است. از طرفی تغییر دمای سطح زمین عاملی برای ارزیابی کیفیت زیستگاه به شمار می آید که از تغییر کاربری زمین الگو می گیرد. بنابراین ضرروت دارد پیوستگی بین دوره های کوتاه مدت تغییر کاربری و دمای سطح زمین بررسی گردد. این پژوهش با بررسی اثر کاربری اراضی بر خصوصیات دمایی طی دوره آماری 1398-1393 در حوزه آبخیز شمالی استان ایلام در دو بخش کوهستانی- دشتی و موقعیت صنعتی با وجود صنایع نفت و گاز، نقش کاربری های مختلف را در منطقه مورد مطالعه بررسی می کند. برای تهیه نقشه های دما و کاربری اراضی از داده ماهواره ای لندست سنجنده ETM و MODIS با دقت مکانی به ترتیب 30 و 250 متری در گوگل ارث انجین (Google Earth Engine) از روش های الگوریتم جنگل تصادفی و ماشین بردار استفاده شد. نتایج نشان داد که در طی شش سال مورد نظر، سطح کاربری های آب، مرتع، اراضی کشاورزی و باغی به ترتیب 15/0، 87/3 و 42/3 درصد افزایش و سایر کاربری ها مانند جنگل و اراضی بایر به ترتیب 33/13 و 11/0 درصد کاهش داشته اند. الگوریتم دمایی با استفاده از شاخص LST و ایجاد جزایر حرارتی نشان داد میانگین دمای منطقه در دوره پایه (سال 1393) معادل  02/31 درجه سانتی گراد بوده که در پایان دوره مورد بررسی به 88/31 درجه سانتی گراد رسیده و در طی شش سال 68/0 درجه سانتی گراد دما افزایش داشته است. با توجه به نتایج، اقلیم و کاربری اراضی متاثر از همدیگر بوده و هر کدام در ارتباط با دیگری اثرات خود را نشان می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!