اثر جایگزینی منبع نیتروژن غیر پروتئینی آهسته رهش با اوره در جیره های حاوی پوسته بادام بر تولید پروتئین میکروبی و تعادل نیتروژن در گوسفند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

استفاده از محصولات باغی و زراعی مانند پوسته بادام (Almond Hull) یک راه حل مفید برای جبران کمبود علوفه و کاهش آلودگی زیست محیطی است. این پژوهش برای بررسی اثر جایگزینی منبع نیتروژن غیرپروتیینی آهسته رهش (نیتروزا) با اوره در جیره های حاوی پوسته بادام به منظور، تامین منبع فیبر غیر علوفه ای ارزان قیمت به همراه نیتروژن سهل الوصول بر سنتز پروتیین میکروبی و تعادل نیتروژن در گوسفند انجام شد.

مواد و روش ها: 

این تحقیق با استفاده از 4 راس گوسفند نر بالغ در قفس های متابولیک و در قالب طرح مربع لاتین در 4 دوره 19روزه انجام شد. مصرف خوراک و دفع روزانه مدفوع و ادرار اندازه گیری شد.

یافته ها:

 جیره های آزمایشی حاوی 36 درصد از کل پروتیین خام آن ها از مکمل های نیتروژنی غیر پروتیینی بودند. بخش نیتروژن غیر پروتیینی در تیمار اول فقط از اوره تامین شد. این بخش در تیمار دوم از 24 درصد اوره و 12 درصد نیتروزا، در تیمار سوم از 12 درصد اوره و 24 درصد نیتروزا و در تیمار چهارم فقط از نیتروزا تامین شد. آلانتویین تحت تاثیر جیره های آزمایشی تفاوت معنی داری بین تیمارها نشان داد (0/05>p). میزان آلانتویین در تیمار 3 و 4 بیشتر از تیمار 2 بود. گزانتین و هیپوگزانتین تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار نگرفت وتفاوتی مشاهده نشد (0/05<p). اسید اوریک، کل مشتقات پورینی دفع شده و کل مشتقات پورینی جذب شده، تولید نیتروژن میکروبی و ساخت پروتیین میکروبی تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار گرفته و تفاوت معنی داری بین تیمارها مشاهده شد (0/05>p). اثر جیره های آزمایشی بر قابلیت هضم ماده خشک، پروتیین خام، چربی خام و ماده آلی تحت تاثیر جیرهای آزمایشی قرار نگرفتند و تفاوت معنی داری بین تیمار ها مشاهده نشد (0/05<p). قابلیت هضم الیاف نامحلول در شوینده خنثی تحت تاثیر جیره های آزمایشی تفاوت معنی داری بین تیمارها نشان داد (0/05>p). تیمار 4 تفاوت معنی داری با تیمار 1 و 3 داشت، اما بین تیمار 4 با 2 اختلاف معنی داری مشاهده نشد. افزودن پلی اتیلن گلیکول با سه برابر وزنی به نمونه اثر منفی بر فعالیت میکروبی گذاشته و حجم گاز تولیدی در سرنگ های شیشه ای کاهش یافت (0/05>p).

نتیجه گیری

 استفاده از نیتروزا در جیره های حاوی پوسته بادام به عنوان یک منبع فیبر غیر علوفه ای ارزان قیمت که از پروتیین خام پایین برخوردار است از نظر افزایش ساخت پروتیین میکروبی و بهبود قابلیت هضم الیاف جیره می تواند مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!