بررسی اثر عوامل محیطی روی صفات بیومتری ناحیه سر و گردن اسب های تروبرد استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بیومتری برخی شاخص های بدن می تواند مشخصه ای برای یک نژاد خاص باشد. در میان این ویژگی ها می توان، به شاخص های سر و گردن اسب اشاره کرد. این شاخص ها، علاوه بر این که در نژاد های مختلف اسب تفاوت هایی را با یکدیگر نشان می دهند، در عملکرد و زیبایی حیوان نیز تاثیر‏گذار هستند. بلند بودن طول سر و گردن در اسب‏ ها، باعث انعطاف پذیری حیوان شده و قابلیت عملکردی آن را افزایش می‏ دهد. شرایط پرورش، سن، جنس و تغذیه اسب‏ ها، عوامل مهمی برای صفات ساختار بدن هستند.

مواد و روش ها

هدف از این تحقیق، بررسی اثر عوامل محیطی بر صفات بیومتری ناحیه سر و گردن اسب های تروبرد استان گلستان بود. بدین‏ منظور، صفات نواحی سر و گردن 105راس اسب نژاد تروبرد به ‏صورت تصادفی مورد اندازه ‏گیری قرار گرفتند. اسب‏‏ های مورد مطالعه قرار گرفته شده در مجموع، شامل 66 نریان و 39 مادیان دارای سنین 2 تا 4 سال بودند. اسب‏ های متعلق به شهرستان‏های گنبدکاووس، آق‏قلا و بندرترکمن به ‏ترتیب 61، 24 و 20‏راس بودند. بر اساس استاندارد سان‏جیاکومو و با استفاده از متر نواری خصوصیات بیومتری متعلق به 13صفت از نواحی سر و گردن اسب‏ ها شامل طول‏ سر، طول‏ گوش، فاصله چشم‏ ها، فاصله گوش تا چشم، فاصله چشم تا انتهای فک ‏پایین، فاصله چشم تا دهان، پهنای‏ فک، محیط‏ پوزه، محیط ابتدای گردن، محیط وسط گردن، محیط انتهای گردن، طول خارجی گردن و طول داخلی گردن مورد اندازه‏ گیری قرار گرفتند. آمار توصیفی، تجزیه واریانس و مقایسه میانگین‏‏ های حداقل مربعات به ‏ترتیب و با استفاده از رویه Means، روش مدل‏ های خطی عمومی (GLM) و آزمون توکی-کرامر در سطح معنی‎داری 5% توسط نرم‏افزار آماری SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‏ ها: 

پس از آنالیز داده‏ ها، نتایج این پژوهش نشان داد که صفات طول‏ سر، فاصله چشم‏ ها، محیط ‏پوزه، محیط ابتدای گردن، محیط انتهای گردن و طول‏ خارجی گردن پراکندگی و ضریب تغییرات کمتری در مقایسه با سایر صفات داشتند. در این تحقیق، بیشترین و کمترین ضریب‏ تغییرات به ‏ترتیب برای صفت عرض‏ فک (14/68%) و صفت طول‏ سر (4/29%) برآورد شد. مقایسه میانگین های حداقل مربعات نشان داد که، سن روی صفات فاصله بین گوش تا چشم (05/0>p) و محیط ابتدای گردن (0/01>p)، جنس روی صفات فاصله بین چشم ها (0/05>p)، عرض فک (0/01>p)، محیط پوزه (0/01>p)، محیط انتهای گردن (0/01>p)، محیط وسط گردن (0/01>p) و محیط ابتدای گردن (0/01>p) و منطقه پرورش روی صفات طول سر (0/01>p)، فاصله بین چشم ها (0/05>p)، عرض فک (0/05>p)، محیط پوزه (0/05>p)، محیط انتهای گردن (0/01>p)، محیط وسط گردن (0/01>p)، محیط ابتدای گردن (0/01>p) و طول بالای گردن (0/01>p)  اثر معنی ‏دار داشت.

نتیجه گیری

به‏ طور کلی نتایج این بررسی نشان داد که، مقادیر صفات بیومتری نواحی سر و گردن اسب‏ های تروبرد بیشتر از سایر اسب‏ های ایرانی بود و عوامل محیطی سن، جنس و منطقه پرورش بر روی این صفات موثر بودند. نتایج این تحقیق می‏ تواند شاخص مناسبی برای مقایسه، انتخاب‏ و اصلاح‏ نژاد اسب‏ های تروبرد باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!