مقایسه پتانسیل جذب پرتوهای ماورابنفش و مقدار فیکوبیلی پروتئین های عصاره های استخراج شده با کمک حلال و امواج فراصوت از ریزجلبک اسپیرولینا پلتنسیس (Spirulina platensis)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ریزجلبک ها، طیف گسترده ای از ترکیبات و رنگدانه های محافظت کننده (اسیدهای آمینه شبه مایکوسپورین، سیتونمین ها، فیکوبیلی پروتیین ها و کارتنوییدها) در برابر پرتوهای ماوراء بنفش (UV) تولید می کنند که به طور اختصاصی ریسک ابتلا به سرطان و پیری پوست را کاهش می دهند. جهت مقایسه تاثیر حلال بر فاکتور محافظت کنندگی از پرتوهای UV (SPF) و همچنین میزان کربوهیدرات، پروتیین کل و فیکوبیلی پروتیین های عصاره های ریزجلبک اسپیرولینا (Spirulina platensis) از حلال های آبی، اتانولی، متانولی، آبی/اتانولی و آبی/متانولی استفاده شد. بازده عصاره های تهیه شده از اسپیرولینا با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که عصاره اتانولی فاکتور محافظت کنندگی بالاتری نسبت به سایر عصاره ها داشت (00/0 ± 94/11SPF=). همچنین عصاره اتانولی حاوی مقدار بالاتری کربوهیدرات (002/0 ± 39/2 میلی گرم بر میلی لیتر) نسبت به سایر عصاره ها بود. عصاره آبی، بالاترین مقدار فیکوبیلی پروتیین ها و راندمان استخراج را در بین سایر عصاره های پودر شده با خشک کن تصعیدی (05/90 درصد) داشت. با توجه به مقدار قابل توجه SPF عصاره اتانولی، می توان استفاده از این عصاره در فرمولاسیون های ضدآفتاب به عنوان فیلترکننده طبیعی پرتوهای UV پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2392825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!