آسیب شناسی برنامه آموزشی رسته انتظامی فراگیران آموزشگاه علمی و تخصصی شهید بهشتی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برای تضمین دستیابی به اهداف سازمانی، برنامه‌های آموزشی نیاز به ارزیابی و آسیب‌شناسی دارند. پژوهش حاضر باهدف آسیب‌شناسی برنامه آموزشی رسته انتظامی فراگیران آموزشگاه علمی و تخصصی شهید بهشتی اصفهان انجام‌شده است.

روش‌

این پژوهش ازلحاظ رویکرد تحقیق کیفی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل روسا و درجه داران کلانتری‌های شهر اصفهان، استادان و مربیان مرکز آموزش درجه‌داری شهید بهشتی اصفهان است. جامعه مشارکت کننده شامل 15نفر درجه‌دار و 13 نفر از خبرگان بودندکه به صورت هدفمند تا دست یابی به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه‌نیمه ساختاریافته بود و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل مضمون بهره گرفته شد. برای اعتبار یابی داده‌های کیفی از روش بازبینی مشارکت‌کنندگان استفاده شد.

یافته‌ها

تحلیل مضمونی مصاحبه‌ها نشان داد بیش از 45 نوع آسیب در سه بعد رفتاری، ساختاری و زمینه‌ای در برنامه آموزشی آموزشگاه شهید بهشتی وجود دارد. مهم‌ترین آسیب‌های رفتاری در ابعاد مهارت ارتباط کلامی،‌ مهارت‌های سازمانی، مهارت‌های بینشی و خود صیانتی و مهم‌ترین آسیب‌های ساختاری در ابعاد تناسب ساختار دوره با اهداف سازمان، تشکیل شورای آموزش، تغییر نظام کنترل و ارزیابی آموزش، وحدت در برنامه تفصیلی آموزش و همچنین آسیب‌های زمینه‌ای در ابعاد قوانین و مقررات آموزشی، تغییر محل و نحوه برگزاری آموزش و تدریس دروس تخصصی شناخته شد.

نتیجه‌گیری

بر اساس مدل سه‌شاخگی می‌توان آسیب‌های برنامه آموزشی رسته انتظامی درجه‌داری آموزشگاه علمی تخصصی شهید بهشتی را به ترتیب،آسیب های زمینه‌ای، آسیب های رفتاری و آسیب های ساختاری دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!