مطالعه ریخت شناسی و فیلوژنی سستود موسگوویا پکتیناتا از خرگوش های وحشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از مهم ترین و شایع ترین انگل های داخلی در خرگوش های وحشی، سستودی بنام موسگوویا (خانواده آنوپلوسفالیده) است. هدف از مطالعه حاضر شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی گونه موسگوویا پکتیناتا در خرگوش های وحشی شمال غرب ایران و تعیین جایگاه فیلوژنی آن بود. در این مطالعه روده 45 خرگوش وحشی شکار شده بررسی شدند. مشخصات مورفولوژی سستودهای موجود در مشاهدات میکروسکوپی (نوری و الکترونی) ثبت شدند. برای آنالیز مولکولی، پس از استخراج DNA، قطعه تقریبا 347-324 جفت بازی اختصاصی گونه از ژن 18S rRNA توسط پرایمرهای طراحی شده تکثیر شد. محصولات PCR تعیین توالی شدند. برای مشخص نمودن رابطه خویشاوندی توالی مذکور با توالی های ثبت شده در بانک اطلاعات ژنی بین المللی (GenBank)، درخت فیلوژنی با حداکثر درست نمایی و با استفاده از نرم افزار MEGA X ترسیم شد. در بررسی میکروسکوپی 17% از خرگوش ها آلوده به سستود بودند. آنالیزهای میکروسکوپی جزییات مورفولوژی، تاییدی برای آلودگی خرگوش ها با گونه موسگوویا پکتیناتا بود. در آنالیز مولکولی باندهایی تقریبی 347-324 جفت بازی تشکیل شدند. تعیین توالی محصولات PCR قطعه 333 جفت بازی اختصاصی موسگوویا پکتیناتا را تایید کرد. هم ترازی قطعه تکثیر شده با دو ایزوله فنلاند (AY752650) و انگلستان (AY752648) تفاوت های داخل گونه ای قابل توجهی را نشان داد. ایزوله ایرانی شباهت بالایی با ایزوله انگلستان (تقریبا 96%) داشت. در بررسی رابطه خویشاوندی، ایزوله ایرانی با ایزوله های فنلاند و انگلستان، هم چنین با گونه ای از سستود شیزورکیس (Schizorchis sp) در یک شاخه قرار گرفتند. با توجه به محدود بودن اطلاعات مربوط به این سستود، مطالعات بیش تر، به ویژه با سایر نواحی ژنی، ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!