اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود نظام بازاریابی لیمو ترش با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای(مطالعه موردی: شهرستان لارستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بازاریابی محصولات کشاورزی نقش مهمی در دستیابی اهدافی همچون توسعه کشاورزی، افزایش تولید و درآمد کشاورزان در کشورهای درحال توسعه دارد. تولید مرکبات خصوصا لیموترش یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی در شهرستان لارستان (استان فارس) است. بنابراین، در این تحقیق عوامل موثر بر بهبود نظام بازاریابی لیموترش در شهرستان لارستان اولویت بندی شدند. داده ها از طریق تکمیل پرسشنامه توسط خبرگان این موضوع در منطقه جمع آوری شد و از روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) برای اولویت بندی استفاده شد. معیارها در این تحقیق عناصر آمیخته بازاریابی (محصول، مکان، تبلیغ، و قیمت) بودند و برای هر معیار نیز زیرمعیارهایی انتخاب شدند. معیارها و زیرمعیارها بر اساس مطالعات قبلی و نیز نظر کارشناسان در منطقه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که معیارهای محصول و تبلیغ  به ترتیب بالاترین و پایین ترین اولویت را در بهبود نظام بازاریابی لیموترش در شهرستان لارستان دارند. به علاوه، بسته بندی و طراحی مناسب برای ایجاد مزیت نسبی مهم ترین زیر معیار در بهبود نظام بازاریابی لیمو ترش در منطقه است. همچنین زیر معیارهای ایجاد صنایع تبدیلی و استفاده از تعاونی های بازاریابی در رتبه های بعدی قرار گرفتند. با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود که بسته بندی مناسب، صنایع تبدیلی و شرکت های تعاونی در منطقه توسعه یابند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
371 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!