تاثیر آموزش مصرف غذاهای ارگانیک بر دانش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دوره متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جهان امروز با افزایش جمعیت و کمبود مواد غذایی روبرو است. محصولات ارگانیک بدون دخالت هرگونه ماده شیمیایی و روش های مصنوعی تولید می شوند. علیرغم آموزش های عمومی به منظور افزایش دانش تغذیه ای، هنوز فاصله عمیقی میان توصیه ها و آنچه در عملکرد تغذیه ای مشاهده می شود، وجود دارد، بنابراین انتخاب شیوه مناسب آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به دو شیوه سنتی و مشارکتی بر دانش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان پایه نهم متوسطه منطقه شهریار انجام شد.

روش کار

این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها، کارآزمایی میدانی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه نهم متوسطه مدرسه فضیلت واقع در شهریار بودند که 90 نفر به شیوه نمونه در دسترس، انتخاب و با جایگزینی تصادفی ساده در گروه ها تقسیم بندی شدند. گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. یک گروه آزمایشی به روش سنتی و گروه آزمایشی دیگر به روش مشارکتی آموزش دیدند. پرسشنامه این تحقیق از نوع محقق ساخته با 32 سوال بود که سوالات 1 تا 18 مربوط به متغیر دانش تغذیه ای و سوالات 19 تا 32 مربوط به متغیر عملکرد تغذیه ای بودند و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد.

یافته ها

 بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس، در سطح اطمینان 95 درصد، آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به روش مشارکتی بر دانش تغذیه ای دانش آموزان تاثیر معناداری نداشته است. میزان تاثیر این آموزش بر دانش تغذیه ای دانش آموزان به روش سنتی از آنجا که سطح معنی داری (0001/0=p و 64/49=F) از 05/0 کمتر شده است، معنی دار بوده و میزان این تاثیر برابر 46/0، میزان تاثیر آموزش بر عملکرد تغذیه ای دانش آموزان به روش مشارکتی نیز با سطح معنی داری (0001/0=p و 21/42=F) برابر 42/0 و به روش سنتی با سطح معنی داری (021/0=p و 64/5=F) برابر 10/0 بوده است.

نتیجه گیری

 آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به روش سنتی در مقایسه با روش مشارکتی، تاثیر بیشتری بر دانش تغذیه ای دانش آموزان پایه نهم متوسطه داشت. همچنین آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به روش مشارکتی در مقایسه با روش سنتی، تاثیر بیشتری بر عملکرد تغذیه ای دانش آموزان پایه نهم متوسطه داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
488 تا 501
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!