تصویر اگزیستانس در مجموعه داستان گور وگهواره غلام حسین ساعدی براساس دیدگاه کیر کگور ویاسپرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اگزیستانس، خود بودن اصیل انسان است که با تصمیمی آزاد و بی قیدوشرط، در موقعیت های مرزی مانند؛ «اختیار و تردید، رنج، ترس وگناه و...» قرار می گیرد و به خود فعلیت می بخشد. اگزیستانس را با تجربه های عادی نمی توان درک کرد، با آزادی و انتخاب آن را می توان محقق ساخت. این وجود حاضر انسانی در موقعیت انضمامی و اعتباری در ارتباط با جهان قرار دارد، اما خود را با چندین شاکله و طرح واره انتزاعی، کلی، اصیل، قابل اعتماد و فراتر از زمان و مکان نمودار می سازد. آنچه ابعاد نهفته وجود انسان را آشکار می کند، قرار گرفتن در موقعیت های استثنایی و اساسا غریب با ساختار ذهنی است که انسان را به محدودیت ها و امکان های خود آشنا می سازد. این پژوهش با رویکرد توصیفی و اسنادی، درصدد تحلیل مولفه های اگزیستانس در مجموع داستان گور و گهواره با توجه به آرای کیرکگور و یاسپرس است. غلامحسین ساعدی بر این باور است که ذهنیت ها و موقعیت ها در شکل گیری وجود آدمی نقش موثری دارد. هستی ما بر اساس اعتباراتی است که آن ها را قطعی می پنداریم. اما با قرار گرفتن در موقعیت ها درمی یابیم که چندان قابل اطمینان نیستند. ساعدی برای ترسیم بی اعتباری وجود و ذهن آدمی، غالبا شخصیت های داستانش را در وضعیتی شکننده و بحرانی قرار می دهد، تا با سنجش تجربه وجودی، هدف و باطن نادرست و منفی آن دستخوش دگرگونی شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به تعبیر یاسپرس، موقعیت های مرزی (آزادی، رنج، ترس و گناه) و تجربه ناشی از اضطراب در این موقعیت ها، در شخصیت های داستانی این سه مجموعه داستان کوتاه، شاکله های قالبی انسان ها را فرومی ریزد و امکان تجربه فراسوی محدودیت ها را در این شخصیت ها شکل می دهد. ساعدی در داستان گور و گهواره نشان می دهد که محیط بیرونی و فیزیکی با درون آدم ها در پیوند تنگاتنگ است. با از بین رفتن تعادل میان این دو، هنجارها به سوی ناهنجاری می رود. در این مجموعه داستان، عناصر طبیعی در درون زمینه ای کاملا طبیعی، اغلب برای بازتاب دادن به فرایندهای روانی انجام می پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2396355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!