قحطی و بحران های ناشی از جنگ جهانی دوم در آذربایجان با تاکید بر ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با شروع جنگ جهانی دوم دولت ایران اعلام بی‌طرفی کرد، اما بی‌طرفی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک از سوی کشورهای درگیر در جنگ مورد توجه قرار نگرفت. وقوع جنگ جهانی دوم در بیشتر کشورها و به خصوص ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی، تاثیرات مخربی بر زندگی مردم وارد نمود. تخریب ساختار اجتماعی اقتصادی، رکود کشاورزی، ناامنی‌های اجتماعی، شیوع بیمارهای واگیردار از تبعات این جنگ بوده است. منطقه آذربایجان و به ویژه ارومیه به سبب همجواری با دولت شوروی زودتر از سایر مناطق وارد جنگ شد. نیروهای شوروی علاوه بر ایجاد درگیری‌های مسلحانه ضمن مصادره اموال و مایحتاج مردم از جمله، ارزاق عمومی و غله، اقدام به صدور آن به کشور خود کرده و موجبات فقر، قحطی، گرانی و ناامنی‌های اجتماعی از جمله درگیری‌هایی بین اقلیت‌های مختلف را باعث گردید.

مواد و روش‌ها

در این پژوهش از روش مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای که روش معمول در پژوهش‌های تاریخی است، استفاده شده است. داده‌های تاریخی با تکیه بر اسناد، روزنامه‌ها و کتب مرتبط با موضوع مورد بررسی قرار گرفته است تا موشکافی دقیقی با رویکرد توصیفی - تحلیلی از علل و چگونگی قحطی و بحران‌های ناشی از جنگ جهانی دوم در ارومیه ارایه شود.

یافته‌ها

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد تنوع قومی، مذهبی و نژادی به همراه حضور نیروهای شوروی و اقدامات آن کشور مانند قتل و غارت مردم، غارت اموال و احشام مناطق و مصادره غله به نفع نیروهای شوروی، موجب رکود کشاورزی،‌ مهاجرت مردم، عدم آرامش در شهرها، کمبود نان، دزدی توسط اشرار، شیوع بیماری‌ها و ناتوانی دولت مرکزی شده است.

ملاحظات اخلاقی

امانتداری و صداقت در بیان مطالب و استناد دهی دقیق در استفاده از منابع مختلف در این پژوهش رعایت گردیده است.

نتیجه‌گیری

در نتیجه ورود ناخواسته ایران به جنگ جهانی دوم، مناطق مختلف دچار تبعات و تاثیرات جبران‌ناپذیری از جنگ شدند. منطقه آذربایجان و ارومیه به سبب نزدیکی به مرزهای شمالی مورد آماج جدی‌تر حملات نیروهای شوروی قرار گرفتند و از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متحمل آسیب‌های جبران‌ناپذیری شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p2396458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!