شناسایی و اولویت بندی عامل های موثر بر مشارکت جوامع روستایی در اجرای طرح های بیابان زدایی (مطالعه موردی: منطقه محمد شاه کرم شهرستان زهک استان سیستان و بلوچستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مشارکت مردم در طرح های بیایان زدایی، موجب کاهش هزینه ها و اجرای موثرتر آن ها می شود. دولت با اتخاذ سیاست های راهبردی در احیا، نگهداری و پایداری منابع طبیعی برنامه هایی را به اجرا می گذارد و عوامل فردی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی نقش موثری بر مشارکت بیشتر روستاییان در طرح های بیابان زدایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در طرح های بیابان زدایی منطقه محمد شاهکرم شهرستان زهک با روش پرسشنامه انجام شد. برپایه رابطه کوکران تعداد 358 نمونه برای پرسشنامه برآورد شد. برای تعیین پایایی، 30 پرسشنامه برای نمونه پیش آزمون درنظرگرفته شد و مقدار عدد ضریب آلفای کرونباخ برای شاخص های اقتصادی، اجتماعی -  فرهنگی و برنامه ریزی به ترتیب 0.70، 0.87 و  0.88 محاسبه شد. واکاوی داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل های استنباطی انجام شد. یافته های حاصل از روش تحلیل سلسله مراتبی  و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای مستقل، قابلیت پیش ‏بینی 57% از تغییرات متغیر مشارکت روستاییان در طرح های بیابان زدایی را دارد. از بین متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای سن و سابقه شغلی از  عامل فردی با ضریب همبستگی پیرسون 0.22 و مسیولیت محلی از عامل اجتماعی، بیشترین مقدار همبستگی را با مشارکت دارند. عامل حفظ و پایداری طرح های بیابان زدایی انجام شده در منطقه در رتبه اول و عوامل شاخص اجتماعی فرهنگی بر متغیرهای وابسته مشارکت در طرح های بیابان زدایی نسبت به شاخص اقتصادی و برنامه ریزی در اولویت بیشتری قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!