بررسی نقش رسانه و روایت سازی در جذابیت خدمت وظیفه عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خدمت وظیفه عمومی یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر شخصی می تواند محسوب شود. بنا به دلایل مختلفی دوره خدمت سربازی از جذابیت چندانی در میان جوانان برخوردار نیست. هدف مقاله حاضر بررسی نقش عوامل مختلف در افزایش یا کاهش میزان جذابیت دوران خدمت سربازی و بازشناسی ظرفیت نهادهای فرهنگی در فرهنگ سازی و کمک به افزایش جذابیت خدمت سربازی می باشد.

روش پژوهش

مقاله حاضر با انجام 16 مصاحبه کیفی با صاحب نظران علوم اجتماعی، ارتباطات و مسولین نظامی به آسیب شناسی و ارایه راهکار برای افزایش جذابیت خدمت سربازی می پردازد.

یافته ها

عوامل مختلف عینی و ذهنی در کاهش جذابیت خدمت سربازی تاثیر گذار است. در این میان تاثیر عوامل ذهنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه خدمت وظیفه عمومی در فضای مجازی از سوی بسیاری از رسانه های معاند مورد هجمه قرار گرفته و تصویر مخدوشی از آن در جامعه ارایه می شود. در مقابل، راهبرد رسانه ای منسجمی از سوی مسولین امر برای افزایش جذاب سازی خدمت سربازی صورت نگرفته است.

نتیجه گیری

اقدامات عینی انجام گرفته برای جذاب سازی خدمت سربازی (اگرچه ناکافی و اندک) می بایست با بکار گیری روش های نوین ارتباطی تصویر سازی و روایت پردازی شوند. ضرورت اتخاذ یک راهبرد نوین ارتباطی و راسانه ای فراگیر و تعاملی و همچنین تشکیل شورایی بنام شورای ارتباطات و رسانه با مشارکت فعالان رسانه ای و فرهنگی در ارگان های مربوطه از پشنهادات اصلی این تحقیق می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!