ارزیابی عملکرد فرآیند بیولوژیکی راکتورهای ناپیوسته متوالی پیشرفته در حذف نوترینت ها از فاضلاب شهر یزد: یک مطالعه موردی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

راکتورهای ناپیوسته متوالی (Sequencing batch reactors; SBR) پیشرفته، یکی از مناسب ترین سیستم های لجن فعال اصلاح شده می باشند که به دلیل پایین بودن هزینه، بازده مطلوب و بهره برداری آسان به عنوان یک سیستم تصفیه بیولوژیکی موثر شناخته می شوند. هدف از این مطالعه تعیین عملکرد فرآیند بیولوژیکی SBR پیشرفته در حذف مواد آلی و نوترینت ها از فاضلاب شهر یزد می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی است که به روند تغییرات مواد آلی و نوترینت ها در فرآیند بیولوژیکی SBR پیشرفته می پردازد. در این مطالعه، نمونه ها از ورودی و خروجی فرآیند SBR به صورت چهار بار در هر ماه طی 9 ماه در سال 1397 برداشت شد. جمعا 72 نمونه گرفته شد. سپس اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (Chemical Oxygen Demand; COD) و اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (Biochemical Oxygen Demand; BOD5) و نوترینت ها (فسفات (PO43−)، فسفر کل، آمونیوم (NH4+)، نیترات (NO3−)، نیتریت (NO2−) اندازه گیری و در نهایت نتایج با آزمون آماری t تک نمونه ای در سطح معنی داری 05/0 آنالیز شد.

یافته ها

غلظت COD و BOD5 در پساب خروجی 42 و 14 میلی گرم بر لیتر به دست آمد. در ادامه میزان غلظت فسفر کل، فسفات، آمونیوم، نیترات، نیتریت در پساب خروجی به ترتیب 9/2، 4/2، 3/6، 01/9 و 92/0 میلی گرم بر لیتر نشان داده شد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که سیستم لجن فعال در تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد دارای وضعیت خوب و قابل قبولی بوده که موجب کاهش قابل توجهی از مواد آلی و نوترینت ها شده که با استانداردهای سازمان محیط زیست ایران در استفاده مجدد از پساب، مطابقت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1195 تا 1208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!