بررسی عددی و آزمایشگاهی فرایند سختکاری انفجاری روی سوزن های ریل راه آهن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سوزن های ریل راه آهن یکی از مهم ترین بخش های سیستم حمل و نقل ریلی است. چراکه آنها اجازه اتصال دو مسیر مختلف از مسیر را می دهند و همین امر باعث انعطاف پذیری و آسانی کار می شود. اما بدلیل نیروی های تماسی و ضربه ای به هنگام تعویض مسیر توسط سوزن ها، فرسایش و خوردگی فراوانی در آنها بوجود می آید که علاوه بر تحمیل هزینه های تعویض، به قسمت های دیگر واگن ها نیز آسیب وارد کرده و خسارات را دوچندان می کند. پس برای جلوگیری از تغییرشکل های پلاستیک و خوردگی تحت بار های ضربه ای و سیکلی، باید مقاومت سطح سوزن افزایش پیدا کند. طبق استاندارد های موجود، سختی سطح ریل راه آهن بویژه در محل سوزن های مربوطه باید به طور متوسط بین HB 320-390 باشد. در پژوهش حاضر، پس از محاسبه مقدار انرژی لازم جهت سختکاری انفجاری از طریق تحلیل عددی و صحت سنجی نتایج در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی، بررسی پارامتریک صورت گرفته است. نتایج تحلیل عددی نشان داده است که ضخامت 4 میلیمتر، ضخامت بحرانی برای سختکاری است. چرا که ضخامت صفحه منفجره بالاتر از 4 میلیمتر سختی را به شدت افزایش می دهد. همچنین مدل عددی نشان داد که ضخامت های 5 و 7 میلیمتر برای قطعه راه آهن یکپارچه، مناسبترین و به صرفه ترین ضخامت است. نتیجه آزمایش انفجار روی قطعه سوزن نشان داد با انفجار صفحه هگزوشیت با ضخامت 7 میلیمتر روی آن مقدار سختی از HB161 قبل از انفجار به HB333در قسمت میانی سوزن و HB368در قسمت دماغه که تحت بار ضربه ای بیشتری است، افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!