بررسی عملکرد رشد، فعالیت آنزیم گوارشی، پارامترهای ایمنی و آنتی اکسیدانی ماهی کپور (Cyprinus carpio) پرورش یافته در سیستم آکواپونیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آکواپونیک یک سیستم نیمه بسته پایدار برای تولید مواد غذایی است که ترکیبی از آبزی پروری و هیدروپونیک می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر آکواپونیک بر کارایی رشد و تغذیه، فعالیت آنزیم گوارشی و پارامترهای خونی ماهی کپور معمولی به مدت 60 روز بود. این آزمایش شامل 3 تیمار (3 تکرار در هر تیمار) بود که شامل پرورش ماهی کپور معمولی بدون وجود گیاه (T0)، استفاده از سیستم آکواپونیک برای پرورش ماهی کپور معمولی همراه با گیاه کاهو (TL) و گیاه خیار (TC) است. در مجموع 225 قطعه ماهی کپور (وزن اولیه بدن: 41/0 ± 59/11 گرم) به طور تصادفی در 9 مخزن 60 لیتری توزیع شد. نتایج نشان داد که سیستم آکواپونیک در تیمار TL و TC می تواند باعث افزایش وزن (WG) و سرعت رشد ویژه (SGR) و کاهش ضریب تبدیل غذایی (FCR) کپور معمولی شود. کل فعالیت پروتیاز، آمیلاز و لیپاز نیز بترتیب در گروه TL و TC به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود. پس از 60 روز، فعالیت لیزوزیم سرم و ایمنوگلوبولین کل بطور معنی داری افزایش یافت و سطح کورتیزول و گلوکز سرم در گروه های آکواپونیک کمتر از گروه شاهد بود. بیشترین میزان کاتالاز سرم و سوپراکسید دیسموتاز در گروه های TL و TC مشاهده شد. به طور کلی، وضعیت ایمنی و آنتی اکسیدانی ماهی نشان داد که سیستم آکواپونیک دارای اثر ضد استرس است و با توجه به نتایج بدست آمده از عملکرد رشد و فعالیت آنزیمی می توان پرورش ماهی کپور معمولی در این سیستم را توصیه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!