اثرات متقابل درجه حرارت و نرخهای مختلف غذادهی بر عملکرد رشد، ترکیب شیمیایی بدن و فاکتورهای خونی ماهی سی باس آسیایی (Lates calcarifer)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات درجه حرارت های مختلف آب و نرخ های غذادهی بر عملکرد رشد، ترکیب شیمیایی لاشه، شاخص های خونی و ترکیبات بیوشیمیایی خون ماهی سی باس آسیایی (Lates calcarifer) انجام شد. در این آزمایش سه سطح درجه حرارت 20، 27 و 33 درجه سانتی گراد و دو نرخ غذادهی بیومس (5/2 درصد) و سیری در 6 تیمار با سه تکرار به مدت 6 هفته مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور 8 قطعه ماهی سی باس با میانگین وزنی 24/0±55/99 گرم به صورت تصادفی به تانک های با آبگیری  200 لیتری منتقل و غذادهی ماهیان با استفاده از غذای کنسانتره تجاری انجام شد. در پایان دوره آزمایش عملکرد رشد، شاخص های خونی و ترکیبات شیمیایی لاشه ماهیان مورد سنجش قرار گرفت. نتایج این برسی نشان داد نرخ غذادهی بیومس (5/2 درصد) و سیری تاثیر معنی داری بر عملکرد رشد و تغذیه این ماهی ندارند (05/0<P). با این حال سطوح مختلف درجه حرارت تاثیر معنی داری بر این شاخص ها نشان دادند (05/0>P). میانگین وزن نهایی ماهیان پرورش یافته در درجه حرارت 33 درجه و تغذیه شده در سطح بیومس نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود، هر چند این اختلاف نسبت به گروه نگهداری شده در درجه حرارت 27 درجه و تغذیه شده در حد سیری اختلاف معنی داری نشان نداد. در بین پارامترهای خون شناسی اندازه‏گیری شده فقط تعداد گلبول‏های قرمز تغییرات معنی‏داری را در بین تیمارها نشان داد (05/0>P). برخی از ترکیبات بیوشیمیایی خونی اندازه گیری شده مثل تری گلیسیرید، گلوکز و کلسترول به طور معنی داری تحت تاثیر درجه حرارت آب و نرخ های غذادهی قرار گرفتند (05/0>P). فعالیت آنزیم های کبدی در پلاسمای ماهیان پرورش یافته در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری نداشتند (05/0<P). میزان پروتیین و چربی لاشه ماهیان با افزایش درجه حرارت افزایش یافت، به طوریکه گروه نگهداری شده در درجه حرارت 33 درجه سانتیگراد بالاترین مقدار این ترکیبات شیمیایی را داشتند (05/0P<). در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد درجه حرارت های بالای 27 درجه برای پرورش این گونه بهینه تر بوده و نرخ های غذادهی بیومس و سیری در این محدوده درجه حرارتی تاثیر قابل ملاحظه ای بر عملکرد رشد و سلامتی این ماهی ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!