مدل سازی پارامترهای تولید و پوشش تاجی به منظور معرفی موثرترین عامل محیطی در مراتع نیمه استپی باغرو، استان اردبیل ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از تحقیق حاضر تعیین موثرترین عوامل محیطی (پستی و بلندی، اقلیمی و خاک) بر تغییرات تولید و پوشش تاجی گیاهی و تهیه مدل پیش بینی با استفاده از مهم ترین عامل در مراتع نیمه استپی هیر- باغرو استان اردبیل بود. ابتدا با در نظر گرفتن تیپ های گیاهی و عوامل محیطی، تولید و پوشش تاجی در مرحله گلدهی کامل گیاهان، با استفاده از پلات های یک متر مربعی، برداشت شد. برای تعیین موثرترین عوامل محیطی در تغییرات تولید و پوشش تاجی، از روش تجزیه به مولفه های اصلی استفاده شد. برای مدل سازیابتدا همبستگی بین تاثیرگذارترین عوامل محیطی به دست آمده از تجزیه به مولفه های اصلی انجام و عوامل با همبستگی بالا حذف و مدل سازی با استفاده از رابطه چندجمله ای درجه دو انجام شد. در نهایت مدل های به دست آمده در محیط GIS شبیه سازی شد. نتایج نشان داد که شش مولفه اول با 65/71 درصد، بیش ترین تاثیر را بر تغییرات تولید و پوشش تاجی داشت. با توجه به معیار (Root mean squared error =RMSE) نقشه های شبیه سازی شده تولید (76/0=RMSE) و پوشش تاجی (48/0=RMSE) توسط مهم ترین عامل تاثیرگذار به دست آمده (بارندگی سالیانه) نیز صحت بالایی را نشان داد. یافته های این تحقیق می تواند در مدیریت مراتع در استان اردبیل در راستای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای تولید و توازن کربن مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!