آشکارسازی رخداد تغییر اقلیم براساس شاخص های دمایی گرم در اکوسیستم جنگلی زاگرس؛ استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باوجودی که یکی از مهم ترین عوامل موثر بر زوال و خشکیدگی جنگل های زاگرس رخداد تغییر اقلیم به ویژه طی دو دهه اخیر است، تخریب و زوال جنگل های زاگرس هم می تواند روند رخداد تغییر اقلیم را در این اکوسیستم تشدید کند. به منظور آشکارسازی رخداد تغییر اقلیم در جنگل های استان چهار محال و بختیاری با گونه غالب بلوط ایرانی (Quercus brantii)، از داده های روزانه پارامترهای دمای حداقل، دمای حداکثر و بارش استفاده شد. داده ها از نظر کیفیت و همگنی بررسی و برای ورود به مدل اقلیمی آشکارکننده رخداد تغییر اقلیم آماده شدند. شاخص های دمایی گرم آشکارکننده تغییر اقلیم با استفاده از نرم افزار ClimPACT در محیط برنامه نویسی R 2.10 برای دوره آماری 2019-1992محاسبه شدند. روند تغییرات، خطای شیب روند و معنی داری تغییرات با P-Value=0.05 استخراج شد. نتایج نشان داد در تمام سایت های پایش زوال شاخص های دمایی گرم شامل 2TX2TN SU35 ,SU30 ,SU25 ,TN90p ,TX90p , TX50p, WSDI6 ,WSDI2 روند افزایشی و معنی داری داشتند. تغییرات شیب روند شاخص ها با شروع پدیده زوال همخوانی داشته و در دو دهه اخیر از شدت بیشتری برخوردار بوده است. با توجه به روند افزایش دما این روند افزایشی شاخص ها در سال های آینده نیز تداوم داشته و جنگل های منطقه با تنش خشکی بیشتری مواجه خواهند شد. آگاهی از شدت تغییرات رخ داده و تداوم آن در آینده می تواند مدیران و برنامه ریزان اکوسیستم جنگلی زاگرس را در راهکارهای عملیاتی در سازگاری با تغییر اقلیم جهت حفظ و احیاء جنگل یاری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!