ساخت پرسش نامه هراس از میکروب: مطالعه مقدماتی ویژگی های روان سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سازمان بهداشت جهانی اخیرا کووید-19 را به عنوان بیماری جهانگیر شناسایی کرده است. شیوع این بیماری باعث شد افراد زیادی در نقاط مختلف جهان به شدت بترسند و علایم هراس نشان بدهند. هدف از این پژوهش، ساخت و هنجاریابی مقدماتی پرسش نامه هراس از میکروب در جمعیت ایران بوده است. 
مواد و روش ها شرکت کنندگان 113 فرد (74 نفر زن) بودند که پرسش نامه هراس از میکروب و پرسش نامه وسواسی اجباری ییل براون را تکمیل کردند.

ملاحظات اخلاقی

همه اصول اخلاقی و سیاست محرمانگی نتایج به اطلاع شرکت کنندگان رسیده بود. این پژوهش در جلسه دوم اسفند 1399 کمیته روان شناسی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تایید و تصویب شد. 

یافته ها

نتایج نشان داد که پرسش نامه هراس از میکروب همسانی درونی قابل قبولی با آلفای کرونباخ (0/67= a)، ضریب پایایی دونیمه سازی (0/72)، ضریب بازآزمایی یک هفته ای (0/73= r) بود. به علاوه پرسش نامه هراس از میکروب ضریب اعتبار هم زمان متوسطی با زیرمقیاس وسواس آلودگی (0/44=r) داشت و نهایتا تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل پرسش نامه هراس از میکروب را نشان داد. این سه عامل شامل فراباورهای منفی (نگرانی) در مورد هراس از میکروب، اجتناب از موقعیت های مشکوک و فراباورهای مثبت در مورد هراس از میکروب می شود. 

نتیجه گیری

بر اساس این یافته ها، پرسش نامه هراس از میکروب دارای خصوصیات روان سنجی قابل قبول و خوبی است. پژوهشگران می توانند از پرسش نامه هراس از میکروب به عنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی سطح هراس از میکروب در بحران های همه گیری و جهانگیری مانند کووید-19 استفاده کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
496 تا 510
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!