طراحی الگوی موفقیت کسب وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

اهمیت کسب وکارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم، فراهم کردن محیط و شرایط مناسب کسب وکارهای نوپا مورد نیاز است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی موفقیت کسب وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری بود.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی موفقیت کسب وکارهای نوپای کشاورزی براساس مصاحبه نیمه ساختارمند با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی استخراج شد.

یافته ها

خروجی این مرحله شناسایی 52 متغیر در 9 بعد (توانایی های فردی و مدیریتی، منابع انسانی، عوامل محیطی، فعالیت های بازاریابی، مسایل مالی، توسعه محصول/ کسب وکار، رضایت مشتریان، استراتژی،  شبکه سازی و ارتباطات) بود. برای سطح بندی ابعاد از مدل سازی ساختاری تفسیری و برای خوشه بندی از تحلیل میک مک1 استفاده شد. نتایج ساختاری تفسیری نشان داد ابعاد موفقیت کسب وکارهای نوپای کشاورزی در چهار سطح قرار دارند که زیربنای موفقیت در درجه اول، ابعاد (توانایی های فردی و مدیریتی، عوامل محیطی و مسایل مالی)، در درجه دوم منابع انسانی، در درجه سوم فعالیت های بازاریابی و در درجه چهارم ابعاد (توسعه محصول/ کسب وکار، رضایت مشتریان، استراتژی، شبکه سازی و ارتباطات) می باشند. همچنین، پس از تحلیل میک مک، منابع انسانی در خوشه خودمختار، ابعاد (فعالیت های بازاریابی، رضایت مشتریان، شبکه سازی و ارتباطات) در خوشه وابسته، ابعاد (استراتژی، توسعه محصول/ کسب وکار) در خوشه پیوندی و ابعاد (توانایی های فردی و مدیریتی، عوامل محیطی، مسایل مالی) در خوشه مستقل قرار گرفتند.

نتیجه گیری

در نهایت به مسیولین پیشنهاد می شود در راستای رسیدن کسب وکارهای نوپای کشاورزی به موفقیت، سند چشم انداز برای بخش کشاورزی تدوین کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!