اثر کشت مخلوط سیب زمینی (Solanum tubersum L) و کینوا (Chenopodium quinoa willd) و مدیریت علف هرز بر عملکرد و خصوصیات رشدی سیب زمینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اثر کشت مخلوط افزایشی سیب زمینی و کینوا و مدیریت علف های هرز بر رشد و عملکرد سیب زمینی طی آزمایشی به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در دو منطقه جیرفت و کهنوج مورد بررسی قرار گرفت. تیمارهای مدیریت علف های هرز عبارت بودند از شاهد: (بدون کنترل علف های هرز)، کاربرد علف کش پاراکوات (به میزان سه لیتر در هکتار) و وجین دستی در کرت اصلی و تیمارهای کشت مخلوط سیب زمینی: کینوا (5: 15، 20:5 و 5: 30 بوته در متر مربع) و کشت خالص سیب زمینی (5 بوته در متر مربع) در کرت های فرعی در نظر قرار گرفتند. بر اساس نتایج، حاصل از آزمایش، کشت مخلوط تاثیر معنی داری بر کاهش تراکم علف های هرز و افزایش ارتفاع بوته، تعداد برگ در بوته، شاخص سطح برگ، تعداد غده در بوته، عملکرد غده و عملکرد غده های بازارپسند داشت و با افزایش تراکم بوته کینوا در کشت مخلوط، روند افزایشی در ارتفاع بوته (1/9- 2/4 درصد)، تعداد برگ در بوته (6/16-9/7 درصد) و شاخص سطح برگ (7/12-6/5 درصد) سیب زمینی نسبت به تیمار کشت خالص سیب زمینی (شاهد) مشاهده شد. همچنین، وجین دستی تاثیر بیشتری بر کاهش تراکم علف های هرز (1/16 درصد) و افزایش تعداد برگ (7/3 درصد)، تعداد غده (4/9 درصد)، عملکرد غده (3/6 درصد) و عملکرد بازارپسند غده سیب زمینی (8/9 درصد) در مقایسه با تیمار علف کش پاراکوات داشت. بیشترین میانگین تعداد غده در هر بوته (5/7 عدد) در کشت مخلوط با تراکم 20:5 بوته در مترمربع به دست آمد که منجر به افزایش 1/7 درصدی در این شاخص نسبت به تیمار شاهد گردید. بیشترین میزان عملکرد غده (54/4 کیلوگرم در مترمربع) و غده بازارپسند سیب زمینی (01/4 کیلوگرم در مترمربع) در کشت مخلوط با تراکم 20:5 بوته در مترمربع تحت وجین دستی علف هرز در کهنوج به دست آمد که به ترتیب موجب افزایش 4/69 و 20 درصدی این شاخص ها نسبت به تیمار کشت خالص سیب زمینی بدون عمل وجین (شاهد) در همین منطقه گردید. در مجموع، بهترین نتایج در اثر اعمال کشت مخلوط سیب زمینی:کینوا با تراکم 20:5 بوته در مترمربع تحت عمل وجین دستی علف هرز در کهنوج حاصل گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
393 تا 416
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!