تاثیر تمرین تناوبی با شدت بالا همراه با مصرف پودر اسپیرولینا بر تغییرات بیان ژن مسیر التهاب و آتروفی در عضله ی نعلی رت های مسن چاق مبتلا به دیابت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت‌های ورزشی، روشی پیشنهادی جهت کاهش التهاب و آتروفی و کنترل بیماری دیابت می‌باشد. اسپیرولینا نیز دارای اثرات ضد التهابی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا (High-intensity interval training یا HIIT) همراه با مصرف اسپیرولینا، بر تغییرات بیان ژن‌های مسیر التهاب و آتروفی در عضله‌ی نعلی رت‌های مسن چاق مبتلابه دیابت بود.

روش‌ها

در این مطالعه‌ی تجربی، 40 سر رت نر مسن نژاد ویستار 20 ماهه با میانگین وزنی 325-280 گرم، پس از خریداری، هشت هفته تحت رژیم پرچرب چاق و پس از آن، با تزریق درون صفاقی 40 میلی‌گرم بر کیلوگرم استرپتوزوسین (Streptozotocin یا STZ) دیابتی شدند. سپس در پنج گروه مساوی (HIIT، HIIT + مکمل، مکمل، شم و شاهد) به مدت هشت هفته و 5 جلسه در هفته، به اجرای HIIT روی تردمیل (با شدت 90 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی) در گروه‌های تمرینی و مصرف اسپیرولینا در روزهای تمرین برای گروه‌های HIIT + مکمل و مکمل (50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) پرداختند. بیان ژن‌ها به روش Real-time polymerase chain reaction (Real time-PCR) اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ One-way ANOVA و آزمون تعقیبی Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

القای دیابت در رت‌های چاق و مسن، موجب افزایش معنی‌داری در بیان ژن‌های Tweak، Fn14 و Atrogin-1 بین گروه‌های مورد بررسی نسبت به گروه شاهد گردید، اما تمرین و مصرف مکمل این متغیرها را در گروه‌های تمرینی و مکمل نسبت به سایر گروه‌ها به طور معنی‌داری کاهش داد. پس از تمرین، توده‌ی بدنی در گروه‌های HIIT، مکمل و HIIT + مکمل نسبت به گروه‌های شم و شاهد به طور معنی‌داری کاهش یافت و توده‌ی عضله‌ی نعلی نسبت به گروه شاهد تنها در گروه‌های HIIT و HIIT + مکمل، به طور معنی‌داری افزایش داشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج تحقیق حاضر، ترکیب HIIT + مکمل به عنوان یک روش موثر جهت کاهش آتروفی و افزایش سلامت عضلانی در سالمندان مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
922 تا 933
لینک کوتاه:
magiran.com/p2402390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!