تحلیل رویکرد راهبردی بن سلمان در قبال شیعیان و چالش های امنیتی- دفاعی جبهه مقاومت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعمیق چالش میان عربستان سعودی و جبهه مقاومت شیعیان را می توان از مهم ترین چالش های موجود خاورمیانه در دوران پساداعش قلمداد نمود. این مسئله با ظهور محمد بن سلمان و خصومت نهان و عیان وی درقبال شیعیان به ویژه در مواردی همچون جنگ یمن، توطیه علیه دولت های عراق و سوریه و تشدید جنگ سرد علیه جمهوری اسلامی ایران نمود یافته و خاورمیانه را علنا به کانون نخست بحران های امنیتی مبدل نموده است. در این مقاله، نویسندگان تلاش خود را صرف طراحی مدل راهبردی محمد بن سلمان در دوران شکست دونالد ترامپ (به مثابه یکی از قدرتمندترین و مهم ترین حامی بن سلمان) درقبال شیعیان نموده اند. روش تحقیق مبتنی بر آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) است. جامعه آماری مقاله حاضر مبتنی بر مصاحبه با اساتید، نخبگان و پژوهشگران حوزه علوم سیاسی، مطالعات منطقه ای، روابط بین الملل و ژیوپلیتیک بوده است که با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 20 خبره، مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته ای با روش نمونه گیری خوشه ای نسبی بین 60 نفر از نمونه ها توزیع شد. روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با نرم افزارهای SPSS و AMOSتحلیل شد. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که مدل راهبردی بن سلمان درقبال شیعیان به ویژه در دورانی که دونالد ترامپ در انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری امریکا با شکست مواجه شد، دارای 16 بعد به شرح ذیل می باشد: شرایط علی (1. تشدید تروریسم، 2. تشدید فعالیت های جاسوسی، 3. تشدید جنگ نیابتی)؛ شرایط زمینه ای (4. تاکیدبر پان عربیسم، 5. تلاش برای ایتلاف با رژیم صهیونیستی، 6. تلاش برای تشکیل ناتوی عربی)؛ شرایط مداخله ای (7.  توسعه قرادادهای تسلیحاتی، 8. شیعه هراسی، 9. جنگ روانی وسیع)؛ راهبردی (10. بهبود روابط با قطر، 11. تلاش برای انزوای ایران، 12. جلب رضایت عمان برای پیوستن به سعودی ها، 13. تلاش برای نفوذ مجدد در عراق) و  پیامد (14. تشدید میلیتاریزم در خلیج فارس، 15. تشدید ناامنی ها در غرب آسیا و 16. تشدید تقابل گرایی های وهابیسم- شیعیسم) است. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد مدل پارادایمی پژوهش، تایید شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2402527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!