علل فروپاشی سریع ارتش افغانستان در برابر حملات طالبان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پس از حمله آمریکا به افغانستان، یکی از برنامه های اصلی نیروهای ناتو آموزش، تجهیز و ایجاد ارتشی قوی برای مقابله با حملات تروریستی و قدرت گیری مجدد طالبان در این کشور بود. سقوط 11 روزه کابل به دست نیروهای طالبان، کارامدی ارتش در این کشور را زیر سوال برد و این سوال مهم را مطرح کرد که علت فروپاشی سریع ارتش افغانستان چه بود؟ برای پاسخ به این سوال، از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با کارشناسان نظامی سیاسی و اساتید دانشگاه استفاده شد. گزینش مصاحبه شوندگان برمبنای روش گلوله برفی انجام و پس از شناسایی عوامل موثر و استخراج آن، از مصاحبه شوندگان درخواست شد اهمیت و وزن شاخص های به دست آمده را مشخص سازند. درنهایت دوازده عامل به ترتیب اهمیت تنظیم گردید. در مرحله دوم، عوامل شناسایی شده در چهار گروه عوامل اصلی، عوامل فرعی تاثیرگذار، عوامل شتاب دهنده و عوامل زمینه ساز دسته بندی شدند. همچنین برای تبیین بهتر عوامل شناسایی شده و افزایش روایی و پایایی آن، از داده های میدانی گزارش شده توسط فرماندهان نظامی، مقامات سیاسی و محلی افغانستان استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد عدم خودباوری ارتش و اتکا به آمریکا، فساد در درون ارتش و ادارات افغانستان و عدم تعلق خاطر ارتش به دولت اشرف غنی، بیشترین نقش را در سقوط آن ایفا کرده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2402528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!