اثر باکتری Bacillus thuringiensis var. kurstaki در اختلاط با نانوذرات سیلیکا و نیمارین در کنترل لارو سن دوم برگخوار چغندرقند Spodoptera exigua Hb. (Lep.: Noctuidae) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتری Bacillus thuringiensis var. kurstaki در سطح وسیع برای کنترل لاروهای برگخوار چغندر قند Spodoptera exigua Hb. مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دوزهای بالای این باکتری برای کنترل موثرتر، احتمال بروز مقاومت را افزایش می-دهد. استفاده از ترکیبات گیاهی و فیزیکی به همراه این باکتری به عنوان یک روش موثر در کاهش دوز مصرفی و افزایش اثر آن از اهمیت و جایگاه بالایی در برنامه های مدیریت تلفیقی آفات برخوردار است. لذا جهت کاهش در مصرف باکتری Btkو افزایش کارایی آن در اختلاط با نانو ذرات سیلیکا و نیمارین جهت کنترل لارو سن دوم برگخوارچغندرقند در شرایط آزمایشگاهی مورد ارزیابی گرفت. شاخص LC50 به وسیله تجزیه پروبیت حاصل از تاثیر غلظت های مختلف باکتری، نانو ذرات سیلیکا و نیمارین بعد از 24، 48 و 72 ساعت به ترتیب (39/2252، 22/3219، 15/1608)، (31/1483، 49/1852، 35/793) و (78/724، 28/982، 71/393) میلی گرم بر لیتر به دست -آمد. در بررسی اثر ترکیبی، بیشترین و کمترین مرگ و میر در تیمار ترکیب باکتری با نیمارین (LC25, AZ+LC25, Bt) (66 درصد) و تیمار شاهد (آب مقطر) (2درصد) بعد از 72 ساعت مشاهده شد، همچنین در ارزیابی خسارت با توجه به میانگین تیمارها، بیشترین خسارت در تیمار شاهد (3/55 درصد) و کمترین خسارت در تیمار ترکیب باکتری با نیمارین (LC25, AZ+LC25, Bt) (15 درصد) بعد از 5 روز حاصل شد. در این بررسی با توجه به افزایش کارایی باکتری Btk در تلفیق با نیمارین، کاربرد توام این دو عامل در راستای مدیریت مقاومت و کنترل پایدار جمعیت لاروهای برگخوار چغندرقند و آفات حساس قابل توصیه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!