ارزیابی چرخه حیات (LCA) در تولید محصولات کشاورزی، مطالعه موردی: سیب و انگور

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

روش ارزیابی چرخه حیات (LCA) از روش های جامع ارزیابی است که امکان تخمین اثرات زیست محیطی تجمعی ناشی از همه مراحل چرخه حیات یک فعالیت را فراهم می آورد. اثرات زیان بار توسعه کشاورزی بر محیط زیست بر کسی پوشیده نیست. عدم توجه کافی به الگوی مصرف نهاده های تولیدی در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی آب در ایران، می تواند سبب تشدید چالش های زیست محیطی شود. اتلاف نهاده هایی مانند کودهای شیمیایی برای افزایش بهره وری، سبب آلودگی منابع آب و خاک می-شود. از سوی دیگر در مطالعات مربوط به ارزیابی اثرات زیست محیطی، محصولات زراعی به مراتب بیشتر از محصولات باغی مورد توجه قرار گرفته است، حال آنکه محصولات باغی عموما آب بر تر هستند.

مواد و روش ها

با توجه به اینکه ایران به عنوان کشوری نیمه خشک با بحران کم آبی مواجه است، در این مطالعه ارزیابی فعالیت های کشاورزی با استفاده از روش جاپای بوم شناختی و ارزیابی چرخه حیات (LCA) به عنوان راهکار مناسبی برای برنامه ریزی های آینده در جهت کاهش فشارهای محیطی و تامین نیازهای مصرفی در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار مدنظر قرارگرفته است. برای اطلاعات مربوط به تولید نهاده ها و تجزیه وتحلیل اثرات زیست محیطی محصولات انگور و سیب، از نرم افزار Simapro 9.0.0.49 استفاده شده است. محاسبات به ازای یک واحد کارکردی معادل با یک کیلو گرم انجام شد. تاثیر چرخه حیات ارزیابی و در شش گروه تاثیر تقاضای انرژی تجمعی، جاپای بوم شناختی، جاپای آب، پتانسیل گرمایش جهانی، پروتکل گازهای گلخانه ای و شاخص زیستی (شامل گازهای گلخانه ای، لایه اوزون، اسیدی شدن، تغذیه گرایی، فلزات سنگین، آفت کش و منابع انرژی) دسته بندی شد.

نتایج و بحث

 بر اساس نتایج، شاخص کمیابی آب بر اساس جاپای آب برای سیب حدود 7/1 برابر انگور است. مقدار جاپای بوم شناختی کربن در اکسید و اشغال سطح برای محصول سیب به ترتیب 3/1 و 65/4 برابر محصول انگور می باشد. پتانسیل گرمایش جهانی که بر اساس تجمع گازهای کربن دی اکسید، متان و نیتروژن اکسید به دست می آید تفاوت فاحشی در بین این دو محصول نداشته و مقدار آن برای سیب 3/1 برابر انگور می باشد. تولید گازهای گلخانه ای و نیز آسیب ناشی از استفاده از آفت کش ها برای محصول سیب به ترتیب با نسبت 1.29 و 4.24 بیشتر از محصول انگور است. مقدار مصرف منابع انرژی برای یک واحد عملکردی از دو محصول سیب و انگور به ترتیب برابر 10.1 و 9.13 مگاژول ارزش حرارتی خالص می باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی ارزیابی زیست محیطی تولید دو محصول سیب و انگور نشان داد که در بیشتر شاخص های مورد مطالعه، محصول سیب آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می کند. حال آنکه میزان کاهش دی کسید کربن برای یک کیلوگرم محصول سیب 44 برابر همین میزان محصول انگور است. بسته به وضعیت زیست محیطی منطقه مطالعاتی، می توان درخصوص ترجیح کشت این دو محصول تصمیم گیری نمود. با توجه به منابع محدود آب در ایران، تغییر و بهبود الگوی کشت در مقیاس خرد و کلان می تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت محیط زیست بگذارد. روش های مدیریت زراعی مانند کاربرد نهاده های آلی، گیاهان تثبیت کننده نیتروژن و مدیریت خاک ورزی می توانند به منظور کاهش اثرات زیست محیطی مدنظر قرار بگیرند. استفاده از روش های کنترل بیولوژیک آفات می-تواند از مصرف بی رویه آفت کش ها و سموم جلوگیری و سبب آسیب کمتر به محیط زیست شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!