مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی،امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی، بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه 

هدف اصلی این مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی،امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی، بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد.

روش کار

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر داوطلب ورود به دانشگاه در  ناحیه 1 رشت  در سال 1398  به تعداد 1560  نفر می باشد. حجم نمونه 500 نفر (236  نفر پسر و 264 نفر دختر) تعیین شد. نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل 7 مقیاس:  1-  پرسشنامه سرمایه های تحولی اسکلز و بنسون(2005)، 2- پرسشنامه کنترل روان شناختی سوننز و همکاران(2010) ، 3- مقیاس امید به تحصیل خرمایی و کمری(1396) 4- مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012).5- مقیاس بازداری رفتاری شامل مقیاس بزرگسال(2005) می باشد، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های کلموگروف- اسمیرنف، آزمون تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است.

نتایج

یافته های پژوهش نشان داد که بین سرمایه های تحولی با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بازداری رفتاری ، بین سرمایه های تحولی با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0>P). همچنین  بین امید به تحصیل با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بازداری رفتاری، بین امید به تحصیل با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد. (01/0>P).

نتیجه گیری

در یک جمع بندی کلی میتوان گفت از آنجا که دو متغیر امید به تحصیلی و بهزیستی تحصیلی- به عنوان اولین متغیرهای موثر- هم بر بعد عینی و هم ذهنی موفقیت تحصیلی موثرند، می توانند به عنوان مهمترین عواملی در نظر گرفته شوند که در فرایند مشاوره تحصیلی بایستی مورد توجه قرار گیرند. بنابراین ایجاد و تقویت یک خودپنداره مثبت تحصیلی در دانش آموزان از طریق ارایه بازخوردهای مثبت و تقویتهای کلامی؛ همچنین افزایش مهارت های تحصیلی از طریق روش های افزایش تمرکز حواس، روش های مطالعه و یادگیری، غلبه بر اضطراب کنکور با شیوه های مختلف رفتاری و شناختی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
3447 تا 3463
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!