آشکارسازی وتعیین میزان فرونشست با استفاده از روش تداخل سنج راداری (D-InSAR) در محدوده دشت هریس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرونشست، پدیده ای مورفولوژیکی است که تحت تاثیر عوامل محیطی  و انسانی  صورت می گیرد و به افت سطح آب های زیرزمینی و در نتیجه فرونشست منجر می شود. در این تحقیق به منظور تعیین محدوده تحت تاثیر و برآورد میزان فرونشست، از روش تداخل سنج و تصاویر ماهواره  Envisat و Sentinel1 استفاده شد. دشت هریس از جمله مناطقی است که با پدیده فرونشست زمین روبرو شده است و تعیین مکان و میزان فرونشست آن، می تواند به مسیولان مربوطه در جلوگیری از تشدید این پدیده در آینده کمک کند. به نظر می رسد افت سطح ایستابی و به دنبال آن افزایش تنش موثر، دلیل اصلی فرونشست این محدوده (دشت هریس) است که این تحقیق نیز در پی اثبات این فرضیه می باشد. با توجه به اینکه تصاویر ENVISAT از سال 2012 وجود ندارد، ادامه محاسبه ی فرونشست در سال های آتی از طریق تصاویر Sentinel1 انجام می شود. برای بررسی میزان فرونشست در منطقه، پردازش های اولیه در نرم افزارهای(GIS)  سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام و از دو فیلتر Goldstein و Adaptive برای بررسی نتایج به دست آمده استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در فیلتر Goldstein، مقادیر فرونشست در محدوده مورد نظر تا سال 2019، در حدود 9 سانتی متر و میزان آپلیفت (بالا آمدگی) 8.5 سانتی متر و در فیلتر adaptive، مقادیر فرونشست 9.5 سانتی متر و میزان آپلیفت 8 سانتی متر بوده است. میزان فرونشست با عوامل لیتولوژی و زمین شناسی انطباق داده و مشخص شد که میزان فرونشست در رسوبات سست و منفصل بیش از سایر سازندها بود. در مقایسه فرونشست با کاربری اراضی نیز مشخص شد که بیشترین فرونشست در مراتع اتفاق افتاده است. همچنین برای اعتبارسنجی تحقیق نیز ارتباط بین فرونشست و عمق چاه های منطقه مطالعه شد که همبستگی مثبت 87 درصد به دست آمد و نشان داد در مناطقی که فرونشست اتفاق افتاده، عمق چاه ها هم عمیق تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!