مطالعه فلور میکروبی روده جوجه های محلی برای یافتن پروبیوتیک های باسیلوس سوبتلیس و باسیلوس کوآگولانس و بررسی تاثیر آن بر بیان ژن های بیماری زای ctxm و luxs در جدایه های بیماری زای اشریشیاکولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنتی بیوتیک ها به طور گسترده ای در سراسر جهان استفاده می شود. بااین حال، به دلیل ظهور مقاومت آنتی بیوتیکی در طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها، استفاده از آن ها در سطح جهانی دچار شکست بزرگی شده است. استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان درمان مکمل و جایگزین برای آنتی بیوتیک ها مطرح شده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات پروبیوتیک های جداشده از مرغ های محلی بر بیان ژن های luxS, ctxM در اشریشیاکلی مقاوم به درمان بود.

روش کار

300 نمونه مدفوعی در فاصله اردیبهشت تا مهرماه سال 1399 از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی تهران اخذ شد و با محیط های کشت اختصاصی و آزمایش های بیوشیمیایی نمونه های اشریشیاکلی جداسازی شد و سپس توسط PCR با پرایمرهای اختصاصی وجود ژن های luxS و ctxM مورد شناسایی قرار گرفت. جهت استخراج سویه های بومی باسیلوس کوآگولانس و باسیلوس سوبتلیس محتویات روده تعداد 9 قطعه جوجه محلی که هیچ آنتی بیوتیکی مصرف نکرده بودند کشت، جداسازی و توسط روش های بیوشیمیایی و PCR شناسایی شد. سویه های تجاری باسیلوس سوبتلیس و باسیلوس کوآگولانس برای مقایسه اثرات با باکتری های بومی خریداری شده و در ادامه این سویه ها در کشت هم زمان با سویه های اشریشیاکلی مقاوم به درمان حاوی ژن های ctxm و luxs قرار گرفتند. جهت بررسی تاثیر این پروبیوتیک ها بر بیان ژن ها از ریل تایم PCR استفاده شد.

یافته ها

از 300 نمونه مدفوعی گرفته شده 40 جدایه(5/7 درصد) اشریشیاکلی به دست آمد؛ که 13 نفر از نمونه ها(5/32 درصد) مربوط به بیماران سرپایی و 27 نفر را(5/67 درصد) بیماران بستری تشکیل می دادند. همه ایزوله ها از زنان و مردان با رنج سنی بین 21 تا 62 سال جداشده بودند. 4 سویه اشریشیاکلی جداشده از بیماران حامل ژن های ctxM, luxS, بودند. جداسازی باسیلوس کوآگولانس و باسیلوس سوبتلیس از نمونه ها با آزمایش های بیوشیمیایی و مولکولی تایید شد. سویه تجاری باسیلوس کوآگولانس بیان ژن های، ctxM, luxS را به ترتیب به میزان 3/3 ، 2/7 برابر کاهش و سویه بومی بیان این ژن ها را به ترتیب 6/3 ، 2/2 برابر نسبت به گروه کنترل در باکتری اشریشیاکلی کاهش داد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که بین حضور پروبیوتیک های بومی و تجاری موجود درکشت و کاهش بیان ژن های ctxM و luxS ارتباط معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری 

مصرف مکمل باسیلوس کوآگولانس و باسیلوس سوبتلیس با کم کردن بیان ژن های مقاومت باعث افزایش تاثیر آنتی بیوتیک ها بر اشریشیاکلی مقاوم به درمان می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!