مطالعه تطبیقی مسئولیت اجتماعی انسان در گفتمان اعتدال و رادیکال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از گذشته تاکنون کارکرد مسیولیت اجتماعی انسان مورد توجه اندیشمندان و سیاست گذاران بوده و به خصوص در دولت های اسلامی، از اهمیت لازم برخوردار بوده است. این پژوهش با توجه به اهمیت مسیولیت پذیری انسان در ساخت جامعه مطلوب به بررسی تطبیقی درگفتمان اعتدال و گفتمان رادیکال درباره مسیولیت اجتماعی انسان پرداخته است. نگرش معتدل به پدیده های اجتماعی، زمینه همگرایی اجتماعی و نگرش رادیکال بدان ها، عدم همگرایی را درجامعه فراهم می سازد. به همین دلیل نگارنده معتقداست کارکرد مسیولیت پذیری اجتماعی انسان در دوگفتمان یاد شده برونداد متفاوت دارد. بنا بر این، انسان در طول تاریخ به عنوان یکی ازسه عنصر اصلی تاریخ ساز، تداوم بخش جنگ، تنش های اجتماعی و یا صلح وآسایش بوده است. این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال است که « اندیشه اعتدال، در مقایسه با گفتمان رادیکال چه نقشی در عمق بخشی مسیولیت اجتماعی انسان دارد؟ هدف این مقاله گسترش گفتمان اعتدال گرایی در جامعه در راستای بازسازی مسیولیت پذیری انسان در عرصه های اجتماعی است. در پژوهش حاضر از روش کتابخانه ای برای تحلیل داده ها استفاده شده است؛ به عبارت دیگر روش این تحقیق دیاکرونیک ومیان رشته ای است. یافته این تحقیق نیز گسترش مسیولیت پذیری اجتماعی درسایه توسعه اندیشه های اعتدال بوده و تاکید بر این دارد که اندیشه اعتدال در تفکر اجتماعی جامعه تاثیرگذاربوده و مانع واگرایی اجتماعی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p2405472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!